Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

31 July, 2011

Pesta Ikan Buntal tarik lebih 5,000 pengunjung



Caption: MERIAH...Penduduk sedang membanjiri kawasan gerai jualan beraneka ketika berlangsungnya sambutan Pesta Ikan Buntal 2011.

SPAOH, Sabtu (30 Julai) – Sambutan Pesta Ikan Buntal Betong 2011 yang berakhir hari ini (30 Julai) di Kampung Manggut, Spaoh, Betong ternyata berjaya menarik kedatangan lebih daripada 5,000 orang pengunjung semenjak ia bermula pada 29 Julai lepas.


Pelbagai acara menarik diadakan ketika bermulanya sambutan Pesta Ikan Buntal Betong antaranya ialah Pasar Tani, Pertandingan Pangkah Gasing, Sukan dan Permainan, Pertandingan Karaoke, Pertandingan Menangkap Ikan Buntal, Demonstrasi Memasak Ikan Buntal, Gerai Jualan Beraneka dan Pameran.


Tinjauan Utusan Sarawak hari ini mendapati bahawa suasana sambutan hari pertama dan kedua Pesta Ikan Buntal Betong 2011 adalah meriah pada waktu pagi hingga petang disebabkan oleh faktor cuaca cerah ketika berlangsungnya temasya terbabit.


Kawasan aktiviti Jualan Gerai Beraneka menjadi tumpuan utama pengunjung yang ingin membeli pelbagai jenis produk barangan dan makanan disamping mencuba beberapa permainan menarik menerusi penganjuran aktiviti ini.


Lagipun ada juga sebilangan pengunjung yang membanjiri kawasan Jeti dan Dermaga Kampung Mangut bagi menyaksikan acara mini regatta yang berlangsung di Sungai Batang Saribas bersebelahan kampung tersebut


Salah seorang pengunjung, Mohammad Syukrie, 34, ketika ditemui Utusan Sarawak berpendapat bahawa penganjuran Pesta Ikan Buntal Betong 2011 adalah amat menarik memandangkan ianya mempromosi produk Ikan Buntal di negeri ini.


“Kawasan dermaga bagi tujuan penganjuran pesta dan penyediaan tapak parkir yang lebih luas berbanding sebelumnya menjadikan Pesta Ikan Buntal Betong 2011 mendapat sambutan yang amat mengalakkan.


Seorang lagi pengunjung yang hanya mahu dikenali sebagai Azad telah melahirkan rasa puas hati memandangkan jalan raya yang menghubungi simpang jalan utama Spaoh hingga ke Kampung Mangut sudah pun diturap oleh kerajaan.

“Secara keseluruhannya saya ingin memuji pihak kerajaan negeri kerana telah membina kemudahan prasana yang lebih baik bagi tujuan penganjuran Pesta Ikan Buntal Betong berbanding sebelum ini,” katanya.


Majlis perasmian Pesta Ikan Buntal Betong 2011 di Kampung Mangut, Spaoh telah disempurnakan oleh Menteri Muda Pembangunan Luar Bandar, Datuk Gramong Juna pada jam 10 pagi hari ini sebelum upacara penutupannya disempurnakan oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Saribas, Ricky Mohd Razi Sitam.

Tamat

No comments:

Post a Comment