Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

31 July, 2011

Pesta Ikan Buntal batu loncatan untuk majukan Spaoh, Betong



Caption:

1.TERIMA KASIH...Romie (kiri) menyampaikan cenderamata kepada Gramong (kanan) ketika berlangsungnya majlis itu.

2. INGIN TAHU...Gramong sambil diiringi Romie sedang menyaksikan demonstrasi masakan makanan berasaskan Ikan Buntal ketika berlangsungnya pesta itu.


SPAOH, Sabtu (30 Julai) – Sambutan Pesta Ikan Buntal 2011 bakal menjadi batu loncatan untuk memajukan hidup rakyat di kawasan Betong khasnya daerah kecil Spaoh dari segi ekonomi dan sosial selepas ini.

Menteri Muda Pembangunan Luar Bandar, Datuk Gramong Juna berkata Pesta Ikan Buntal memberi laluan terhadap pembangunan infrastruktur dan ekonomi apabila ia mula menjadi perhatian ramai pihak.

“Dengan Ikan Buntal sebagai ikon utama bagi sambutan ini maka kerajaan telah mengambil inisiatif untuk membangunkan lagi kawasan Spaoh, Betong demi menarik kedatangan lebih ramai pengunjung pada setiap tahun.

“Usaha ini secara tidak langsung memberi peluang terhadap rakyat untuk mempertingkatkan taraf ekonomi masing-masing menerusi aktiviti perikanan, perniagaan dan pertanian dalam kawasan Spaoh, Betong,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap selaku mewakili Timbalan Ketua Menteri, Datuk Patinggi Tan Sri Afred Jabu Numpang merasmikan Pesta Ikan Buntal 2011 di pangkalan jeti Kampung Manggut, Spaoh, Betong hari ini.

Selain itu rakyat di kawasan Spaoh harus terus menjayakan sambutan pesta terbabit pada setiap tahun memandangkan hanya kawasan mereka sahaja yang mempunyai sambutan Pesta Ikan Buntal semenjak tahun 2001 lepas.


“Penduduk di sini misalannya boleh menjadikan Ikan Buntal sebagai salah satu produk perniagaan masing-masing sekiranya mereka tahu cara untuk mengekploitasi peluang terbabit.

“Mereka masih boleh bergiat aktif aktiviti pertanian masing-masing. Namun mengambil peluang untuk melaksanakan aktiviti niaga berasaskan kepada produk Ikan Buntal juga tidak salah janji ia boleh menambah sumber pendapatan masing-masing,” katanya.

Terdahulu beliau turut mengumumkan peruntukan daripada Jabatan Kerja Raya bernilai RM500,000 untuk menambahbaik Terminal Penumpang Manggut Spaoh dan RM200,000 daripada Kementerian Pelancongan Dan Warisan untuk menaiktaraf tapak sambutan Pesta Ikan Buntal.


Hadir sama untuk menyaksikan upacara perasmian Pesta Ikan Buntal 2011 ini ialah Residen Bahagian Betong, Datu Romie Sigan Daniel dan Dr Richard Rapu iaitu Setiausaha Kepada Menteri Sumber Asli Dan Alam Sekitar, Dato Sri Douglas Uggah Embas.

Tamat

No comments:

Post a Comment