Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

27 July, 2011

Penduduk bangga Pusat Maklumat Rakyat ditubuhkan kerajaan


Caption: HE HE HEE...(dari kiri) Jinie, Wellington, Tr Igoh dan Tr Mepi ketika ditemui di PMR Daerah Sri Aman hari ini.


SRI AMAN, Rabu (27 Julai) – Penubuhan Pusat Maklumat Rakyat (PMR) Daerah Sri Aman nyata mendapat reaksi yang cukup memberangsangkan daripada rakyat dari sekitar kawasan ini.

Kemudahan PMR Daerah Sri Aman ini telah beroperasi di Jabatan Penerangan Malaysia Bahagian Sri Aman, Wisma Persekutuan Fasa 1, Jalan Abang Aing, dalam bandar Sri Aman ini.

Jinnie anak Pandong, 47, dari Rumah Pedang, Selanjan Angkong, Pantu ketika ditemui berpendapat bahawa penubuhan PMR di Sri Aman adalah merupakan tindakan bijak daripada kerajaan untuk mewujudkan rakyat celik IT (Teknologi Maklumat) di sini.

“Hari ini saya menaip tugasan mengenai tindakan kerajaan membawa pulang tulang mayat penjejak Iban pulang ke Sarawak. Tugasan ini adalah yang pertama untuk saya bagi tujuan pendedahan terhadap teknologi IT,” katanya.

Manakala itu Wellington Akir anak Jangan, 53, dari Rumah Igoh, Selanjan Angkong Jalong, Pantu berpendapat bahawa penubuhan PMR memberi perangsang kepada rakyat untuk mempelajari penggunaan teknologi IT secara lebih mendalam.

Beliau yakin penubuhan PMR Daerah Sri Aman akan merapatkan lagi jurang IT di antara rakyat kawasan bandar dan luar bandar selepas ini jika kemudahan diperluaskan terhadap semua rakyat.

Tuai Rumah Igoh Atut, 58, dari Selanjan Angkong, Pantu pula berpendapat bahawa rakyat perlu memanfaatkan kemudahan PMR terbabit memandangkan komputer akan mengambilalih tugasan formal secara bertulis di masa akan datang.

“Rakyat tidak harus ketinggalan dalam menggunakan kemudahan IT. Lagipun pengetahuan kita terhadap penggunaan IT akan meluaskan pengalaman masing-masing dalam melakukan urusan rasmi,” katanya.

Justeru Tuai Rumah Mepi Jaritan, 61, dari Sebemban, Selanjan, Pantu berharap agar penubuhan PMR akan mengubah gaya hidup rakyat kawasan luar bandar menjadi lebih moden selepas ini.

“Lagipun kami selaku Tuai Rumah sudah pun menerima komputer riba 1Malaysia daripada kerajaan sebelum ini. Ia kelebihan untuk kami mendalami ilmu IT sejajar dengan tugas sebagai ketua di penempatan masing-masing,” katanya.

Terdahulu PMR Daerah Sri Aman telah dibuka kepada orang ramai dari jam 8 pagi hingga 1 petang dan dari jam 2 petang hingga 4.30 petang bermula dari hari Isnin hingga Khamis.

Namun pusat berkenaan akan mula beroperasi dari jam 8 pagi hingga 11.45 pagi dan jam 2.15 petang hingga 4.30 petang bagi hari Jumaat sebelum ia ditutup untuk hari Sabtu serta Ahad.

Tamat.

No comments:

Post a Comment