Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

27 July, 2011

Kanak-kanak berusia 5 hingga 7 tahun perlu diberi pendidikan asas



Caption: UNTUK ALBUM...Razi (belakang tengah) bergambar kenangan bersama tetamu khas dan peserta bersempena dengan majlis itu.


BETONG, Selasa (26 Julai) – Kanak-kanak yang berada di peringkat usia antara lima hingga tujuh tahun memerlukan teknik pendidikan lebih meluas serta menyeluruh dari masa ke semasa.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Saribas, Ricky Mohammad Razi Sitam berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Perujian Hafazan Surah Al-Fatihah dan Ayat-Ayat Lazim Kanak-kanak Tabika KEMAS Kampung Tengah, Betong kelmarin.


”Kanak-kanak perlu didedahkan dengan teknik serta pengajaran yang sesuai memandangkan golongan ini belajar berdasarkan pemerhatian terhadap tingkah laku individu di sekeliling mereka khasnya ahli keluarga.

“Untuk itu mereka pada peringkat usia ini wajar didedahkan dengan latihan menulis, membaca, mengira dan berbahasa tanpa meminggirkan pendidikan bercorak ibadah dan akhlak,” menurut beliau.

Kata Razi pengisian keperluan rohani dan jasmani perlu didedahkan serentak dan diseimbangkan dalam diri anak-anak kita disamping memberi pendidikan bercorak formal kepada mereka.

Anak-anak kata beliau boleh diibaratkan sebagai kain putih yang dicorakkan oleh ibubapa masing-masing semenjak dari kecil sehingga mereka menjadi anak yang soleh serta taat kepada ibubapa mereka.

Sementara itu Razi juga menegaskan bahawa umat muslim perlu menghayati ajaran Islam yang sebenar dalam memperkukuhkan persaudaraan dan perpaduan supaya mereka terus menjadi umat yang terbilang dari masa ke semasa.

“Penghayatan terhadap ajaran Islam juga mampu memperlihatkan keindahan, kehebatan dan keunggulan syariat Islam kerana tanpa penghayatan ini, umat Islam tidak akan mampu menjadi umat contoh dikalangan komuniti mereka,” katanya.


Terdahulu majlis anjuran Jawatankuasa Pemuafakatan Ibu Bapa dan Guru Tabika KEMAS Kampung Tengah Betong dengan kerjasama Komuniti Satu Malaysia Kampung Melayu Betong di Dewan Al-Husna Masjid Jamek Betong ini telah dihadiri seramai 200 orang pelajar dan ibubapa.

Hadir sama ialah Penyelia Kanan Kemas Daerah Betong, Khusaini bin Bujang, Penyelia Prasekolah Kemas Daerah Betong, Norzianti Tenang, Pengerusi Pemuafakatan Ibubapa dan Guru Tabika KEMAS Kampung Tengah Betong, Abdul Rahim Jaini, Pengerusi Komuniti Satu Malaysia, Zulrushdi Zakaria dan pengerusi program iaitu Nayan Yamin.

Tamat.

No comments:

Post a Comment