Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

26 July, 2011

Jemput media untuk buat liputan proses Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia - Rohani



Caption: PENGHARGAAN...Rohani (kiri) menerima cenderamata daripada Felecia (kanan) sambil disaksikan oleh Pretam (kiri sekali) Roslan (belakang tengah) dan Arfazheel (kanan sekali) pada majlis itu.

SRI AMAN, Isnin (25 Julai) – Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM) perlu mengundang pihak media untuk melakukan liputan terhadap proses tuntutan pengguna menerusi tribunal berkenaan selepas ini.

Perkara ini dicadangkan oleh Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi Dan Kepenggunaan, Datuk Hajah Rohani Abdul Karim ketika berlangsung sidang media selepas merasmikan Majlis Pembukaan TTPM di cawangan Sri Aman di Dewan Suarah Sri Aman hari ini.

Katanya usaha ini akan membolehkan lebih ramai penduduk mengetahui fungsi TTPM di kawasan masing-masing dalam membela hak mereka sebagai pengguna pada masa akan datang.

“Peranan pihak secara tidak langsung juga boleh meningkatkan kesedaran pengguna tentang hak mereka dengan adanya liputan terhadap proses tuntutan pengguna menerusi TTPM,” katanya.

Selain itu pengguna kata Rohani juga boleh mendaftar dan menfailkan tuntutan mereka dengan menggunakan Khidmat Pesanan Ringkas atau SMS tanpa memerlukan kehadiran mereka ke kaunter TTPM atau menggunakan internet selepas ini.

Pengguna kata Rohani hanya perlu menaip TTPM (nombor kad pengenalan) (Nama Penuh) (Alamat Penuh) (Tuntutan) dan sms ke nombor 15888 untuk tindakan yang seterusnya.

“Bagaimanapun saya berharap agar pembukaan TTPM di Sri Aman akan memudahkan pengguna dari kawasan Sri Aman, Lubok Antu, Sebuyau, Betong dan Saratok untuk menfailkan tuntutan di sini dari masa ke semasa,” katanya.

Hadir sama ialah Pengerusi TTPM, Pretam Singh Darshan Singh, wakil Pengarah Pejabat Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi Dan Kepenggunaan Sarawak, Arfazheel Amsir, Timbalan Residen Sri Aman, Felicia Tan, para pegawai kerajaan dan penduduk di sini.

Dalam perkembangan berkaitan, TTPM kini mempunyai 10 buah cawangan baru bagi tahun 2011 antaranya ialah di Batu Pahat (Johor), Muar (Johor), Port Dickson (Negeri Sembilan),Taiping (Perak), Seri Manjung (Perak), Kulim (Kedah), Gombal (Selangor), Kuala Kubu Baru (Selangor), Keningau (Sabah) dan Sri Aman (Sarawak).

Tamat.

No comments:

Post a Comment