Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

29 July, 2011

Jangan tuntut pampasan jika tanah diguna untuk pembangunan - Rayong


Caption: PENGHARGAAN....Rayong (kiri) menerima cenderamata daripada Yang Dipertua PIBG SK Menjuau, Rentap Lidum (kanan) sambil disaksikan oleh Nyalau dan tetamu khas yang lain pada majlis itu.


ENGKILILI, Khamis (28 Julai) - Penduduk dari kawasan Ulu Sungai Skrang, Engkilili dinasihat agar tidak meminta sebarang pampasan sekiranya tanah mereka digunakan untuk tujuan pembinaan jalan raya nanti.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Engkilili, Dr Johnnical Rayong Ngipa berkata projek pembinaan jalan raya ke Ulu Skrang bakal bermula tidak lama lagi apabila Kerajaan Pusat telah meluluskan peruntukan bernilai RM34 juta bagi tujuan itu.

“Saya menasihatkan anda semua (penduduk Ulu Sungai Skrang) agar tidak meminta bayaran pampasan apabila tanah atau tanaman mereka terpaksa dimusnahkan bagi memberi laluan terhadap projek itu nanti.

“Penting sekarang ini ialah projek pembinaan jalan raya itu bakal memberi kesenangan kepada semua penduduk di Ulu Skrang yang mahu berpindah dari satu lokasi ke lokasi yang lain,” katanya.

Rayong berkata demikian ketika berucap pada Majlis Merarau Persatuan Ibu bapa dan Guru (PIBG) Sekolah Kebangsaan (SK) Menjuau 2011 bertempat di dewan sekolah berkenaan kelmarin.

Beliau turut menambah bahawa projek berkenaan adalah satu berita baik untuk penduduk di kawasan Ulu Skrang yang sentiasa menantikan projek pembangunan dari kerajaan Barisan Nasional (BN) selama ini.

Terdahulu Majlis Merarau PIBG SK Menjuau 2011 ini telah dirasmikan oleh Ahli Parlimen Lubok Antu, William Nyalau Badak sambil disaksikan oleh Pembantu Luar Kanan JASA N.28 Engkilili, Edwin Ancheh, Guru Besar SK Nanga Menjuau, Nelson Gara Taka dan Guru Besar SK Ulu Entabai, Julau iaitu Encik Layang.

Rayong turut mengumumkan bahawa akan memberi insentif bernilai RM500 bagi murid SK Menjuau yang mendapat keputusan 5A dalam Peperiksaan Menengah Rendah (PMR) 2011 ini nanti.

Beliau juga mengumumkan peruntukkan Projek Kecil Luar Bandar (MRP) sebanyak RM5,000 kepada PIBG SK Nanga Menjuau, Ulu Skrang.

Tamat…

No comments:

Post a Comment