Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

26 July, 2011

Ibubapa jangan lepas tangan didik anak - Rayong


Caption: UNTUKMU...Jelaing (kanan) menyerahkan cek peruntukan bernilai RM30,000 kepada Andrew (kiri) sambil disaksikan oleh Rayong (dua kiri) dan Nyalau (tiga kiri) pada majlis itu.

ENGKILILI, Isnin (25 Julai) – Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Engkilili, Dr Johnnical Rayong Ngipa berharap agar ibubapa tidak ‘lepas tangan’ dalam mendidik anak-anak agar menjadi insan cemerlang selepas ini.

Ini kerana anak- anak menurut beliau adalah merupakan ‘pelaburan’ penting milik kerajaan dalam menjana pembangunan pesat negara dari segala segi pada masa akan datang.

“Anak-anak pada masa sekarang juga dianggap sebagai satu aset penting bagi mengantikan barisan kepimpinan masa depan pembangunan negara selepas ini sekiranya dididik dengan betul.

“Justeru penguasaan anak-anak dalam bidang akademik katanya adalah amat penting bagi membolehkan anak-anak menjadi individu professional untuk kesinambungan proses pembangunan negara dan negeri,” katanya.

Rayong berkata demikian ketika berucap pada Majlis Hari Pemuafakatan dan Hari Terbuka Persatuan Ibubapa Dan Guru (PIBG) Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Engkilili baru-baru ini.

Beliau menambah bahawa kerajaan mahu anak-anak pada masa sekarang menjadi individu professional membangunkan negara dari segi bidang politik, ekonomi dan sosial dalam temph 10 hingga 20 tahun kelak.

“Ibubapa sebenarnya memikul tanggungjawab yang berat dalam mendidik anak-anak ketika berada di rumah walaupun tugas itu digalas oleh para guru ketika berada di sekolah.

“Peranan ini penting bagi merealisasikan matlamat kerajaan bagi mencapai status negara maju selepas tahun 2020 kelak. Bekerjasamalah dengan guru untuk menjayakan matlamat ini,” katanya.

Majlis yang turut diserikan dengan Upacara Penyampaian Anugerah Pelajar Cemerlang PMR dan SPM ini telah dirasmikan oleh Timbalan Menteri Pengangkutan, Jelaing Mersat.

Hadir sama ialah Ahli Parlimen Lubok Antu, William Nyalau Badak, Pegawai Pelajaran Daerah Lubok Antu, Baba Minggu, Pengetua SMK Engkilili, Haji Mohammad Obey dan Yang Dipertua PIBG SMK Engkilili, Andrew Bugik.

Tamat

No comments:

Post a Comment