Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

06 June, 2011

Yang disangkakan pencuri namun sebenarnya hantu

SRI AMAN, Isnin (6 Jun) – Kemeriahan sambutan perayaan Gawai Dayak dalam sebuah di kawasan Pantu terganggu berhubung kemunculan ‘individu’ yang pada mulanya disangka cuba memecah - masuk milik rumah seorang penduduk di situ pada malam 2 Jun lepas.

Kisah yang dianggap ‘misteri’ ini dipercayai bermula apabila sekumpulan penduduk kampung berkenaan sedang berhimpun di sebuah rumah bekas pesara kerajaan untuk meraikan Gawai sekitar jam 9.10 malam.

Kebetulan pada waktu dua orang penduduk yang tidak mengikut kumpulan berkenaan hanya duduk berbual di ruai rumah panjang sebelum mereka terlibat kelibat seorang ‘nenek’ yang berjalan melintasi hadapan rumah panjang berkenaan.

Setelah disapa oleh dua orang penduduk itu, ‘nenek’ berkenaan didapati tidak melayai sapaan mereka dan terus berjalan menembusi pagar milik sebuah rumah besar yang terdapat di kampung berkenaan.

Dengan menyangka ‘nenek’ berkenaan cuba memecah-masuk rumah besar tersebut, penduduk berkenaan terus melaporkan perkara itu kepada pemilik rumah yang kebetulan pada waktu itu bercuti di Kuching.

“Pemilik tersebut datang awal pagi pada keesokan hari untuk memeriksa keadaan rumahnya namun mendapati tiada satu barang pun hilang selepas perkara terbabit dilaporkan berlaku.

“Selepas pelapor itu disiasat, pemilik menyimpulkan bahawa individu yang mereka lihat pada malam itu berkemungkinan ‘roh’ kepada mendiang ibu pemilik rumah terbabit yang telah meninggal dunia kira-kira dua minggu sebelum itu,” kata sumber.

Mendiang dilaporkan meninggal dunia secara mengejut di rumah panjang berkenaan dan kemudiannya diberikan upacara penghormatan mengikut adat resam di rumah anak lelakinya (pemilik rumah terbabit).

“Logiknya si pelapor itu bukan berasal dari kampung ini dan dia tidak berada di sini ketika mendiang meninggal dunia. Justeru tidak mungkin pelapor mengecam gaya mendiang berjalan dan struktur rambutnya.

“Lagipun si pelapor mungkin tidak sedar bahawa roh mendiang dipercayai mungkin melawat ke rumah panjangnya sebelum berkunjung ke rumah anaknya sendiri pada waktu malam berkenaan,” katanya.

Tamat.

No comments:

Post a Comment