Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

30 June, 2011

Tr Dio Serit dakwa elaun belum masuk




Mugshot: TR DIO SERIT


SRI AMAN, Khamis (30 Jun) – Seorang ketua kaum tampil hari ini untuk memohon kerajaan agar mempercepatkan kenaikan bayaran elaun terhadap Ketua Kaum dan Ketua Masyarakat seperti yang diumumkan sebelum ini.

Ketua Kampung Empango, Bayai, Sri Aman iaitu Tuai Rumah Dio Serit ketika menemui Utusan Sarawak berkata beliau masih menikmati elaun sebanyak RM450 sebulan walaupun kenaikan elaun sebanyak RM800 kepada golongan mereka sudah diumumkan oleh kerajaan sebelum ini.

“Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pernah mengumumkan bahawa semua ketua kaum dan ketua masyarakat mengalami kenaikan elaun berkuatkuasa pada 1 Januari tahun ini.

“Namun begitu saya masih menikmati elaun sebanyak RM450 berbanding RM800 seperti yang dijanjikan dahulu. Justeru saya mewakili ketua kaum dan ketua masyarakat memohon kerajaan menaikkan segera elaun terbabit selepas ini,” katanya.

Kenaikkan segera elaun ketua kaum dan ketua masyarakat kata Dio akan membolehkan ketua kaum dan ketua masyarakat menjalankan tugas masing-masing seperti yang dikehendaki kerajaan sebelum ini.

Dengan adanya kenaikan elaun itu, ketua kaum dan ketua masyarakat kata beliau akan dapat menampung perbelanjaan minyak dan sebagainya ketika melaksanakan tugas di kawasan pedalaman.

“Saya amat gembira sekiranya kerajaan menaikkan elaun terbabit selepas ini. Sekurang-kurangnya kami dapat melaksanakan tugas dengan lebih berkesan selaku mata dan telinga kerajaan dari masa ke semasa,” katanya.

Beliau yang juga merupakan Ketua Ranting Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) Kampung Empango berharap agar permohonan beliau dapat dipertimbangkan segera oleh kerajaan demi kebaikan kebaikan ketua kaum dan ketua masyarakat di Sri Aman.

Tamat.

No comments:

Post a Comment