Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

06 June, 2011

Setiap kaum digalak hargai keamanan - Harden



Caption: TERIMA KASIH BN...Harden (tengah) merakamkan gambar kenangan bersama penerima cek MRP dan penduduk ketika berlangsungnya program itu.


SRI AMAN, Isnin (6 Jun) – Setiap kaum digalak untuk menghargai keamanan yang mereka kecapi ketika meraikan perayaan utama masing-masing dalam negara ini hingga ke masa sekarang, Menteri Muda Kemajuan Tanah, Datuk Francis Harden anak Hollis.

Ini kerana keamanan yang mereka nikmati sekarang melambangkan kejayaan dalam usaha pihak kerajaan Barisan Nasional (BN) untuk mewujudkan hubungan perpaduan di antara kaum dalam negara ini.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Program Perayaan Gawai Dayak 2011 Parti Bersatu Rakyat Sarawak (SUPP) Simanggang bertempat di Rumah Minggin, Munggu Ruan, Batu Lintang, Sri Aman baru-baru ini.

“Rakyat di negara ini khasnya negeri Sarawak harus berasa bertuah kerana mereka masih dapat meraikan perayaan utama masing-masing tanpa rasa tergugat semenjak bermula merdeka dahulu hingga sekarang.

“Ini menunjukkan kelebihan BN dalam meneraju pemerintahan negara ini. Justeru saya berharap agar rakyat berbilang kaum di negeri ini menyayangi segala kenikmatan yang mereka,” katanya.

Selain itu Harden juga berharap agar pihak tertentu tidak mempolitikan isu perkauman demi kepentingan masing-masing memandangkan ia boleh merosakkan kestabilan politik di negeri ini.

Malah tindakan terbabit katanya secara tidak langsung akan memberi impak terhadap usaha pembangunan ekonomi rakyat yang sedang diusahakan secara oleh kerajaan semenjak dari dulu hingga sekarang.

“Jika mereka sayangkan kemajuan negeri sekarang maka saya meminta agar pihak terbabit tidak mempolitikkan sewenang-wenangnya isu perkauman demi kebaikan masa hadapan negeri,” katanya.

Program Gawai Dayak anjuran SUPP cawangan Simanggang yang diselitkan dengan pelbagai acara menarik itu turut diserikan dengan upacara penyerahan cek peruntukan Projek Kecil Luar Bandar kepada wakil penerima daripada kawasan berkenaan.

Tamat.

No comments:

Post a Comment