Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

29 June, 2011

PRS Bukit Begunan bantah perhimpunan haram BERSIH


Caption: BANTAH...Chenggir (dua kiri) bersama (dari kiri sekali) Bruen, Milu dan Janting ketika mempamerkan laporan polis berhubung bantahan terhadap perhimpunan haram anjuran BERSIH pada 9 Julai ini nanti.


SRI AMAN, Selasa (30 Jun) – Parti Rakyat Sarawak (PRS) Bahagian Bukit Begunan tampil ke Balai Polis Sri Aman hari ini untuk menfailkan laporan berhubung bantahan terhadap Perhimpunan haram anjuran Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (BERSIH) pada 9 Julai ini.

Laporan berhubung bantahan perhimpunan haram BERSIH terbabit telah dibuat oleh Setiausaha Bahagian PRS Bahagian Bukit Begunan, Kanselor Ronald Chenggir anak Bugak pada jam 1.10 petang.

Turut hadir sama ketika laporan polis ini dibuat adalah tiga orang Ahli Jawatankuasa PRS Bahagian Bukit Begunan iaitu Kanselor Tuai Rumah Milu anak Gue, Bruen Engkamat, Henry Janting bersama seorang aktivis politik serta penceramah bebas iaitu Donny Stephen.

Chenggir ketika ditemui pemberita memberitahu PRS Bahagian Bukit Begunan membantah sekeras-kerasnya perhimpunan haram berkenaan memandangkan ia boleh menggugat ketenteraman negara.

“Perhimpunan ini juga boleh menimbulkan kekeliruan terhadap rakyat disamping mewujudkan ketidakstabilan politik dalam negara ini jika BERSIH masih meneruskan usaha mereka untuk tujuan itu.

“Justeru kami, PRS Bahagian Bukit Begunan minta pihak berkuasa untuk mengambil tindakan sewajarnya bagi menghalang BERSIH daripada terus menganjur perhimpunan haram berkenaan,” katanya.


Terdahulu Pengerusi BERSIH, Datuk Ambiga Sreenevasan kelmarin memberitahu bahawa pihaknya tidak akan menukar pendirian untuk menganjurkan perhimpunan haram itu di sini (Kuala Lumpur) meskipun dihalang pihak berkuasa dan pihak lain.


Menurutnya yang juga bekas Presiden Majlis Peguam, beliau tidak terkejut dengan laporan polis yang mencecah lebih 1,500 daripada pelbagai pihak yang mahukan polis menghalang BERSIH.

Tamat.

No comments:

Post a Comment