Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

23 June, 2011

Pesta Benak Sri Aman 2011 : Lokasi dan tarikh acara yang berlangsung pada pesta itu nanti




Caption:

1. BAKAL JADI TUMPUAN...Foto acara Regatta sempena Pesta Benak yang berlangsung pada tahun 2010 lepas bakal menjadi acara tumpuan bagi sambutan Pesta Benak tahun ini.

2. MERIAH...Seperti kebiasaannya, Bazaar Ria akan menjadi fokus utama pengunjung seperti yang ditunjukkan menerusi foto aktivit Bazaar Ria Pesta Benak 2010 lepas.

- 23 Jun

Pesta Benak Sri Aman akhirnya kembali!!! Temasya yang sememangnya sudah diketahui oleh kebanyakkan pihak hampir ke seluruh dunia itu kini bakal melabuhkan tirai sambutan bagi edisi ke-9 bermula dari 1 hingga 4 Julai ini di Bandar Sri Aman.

Berpusat di Taman Tebingan Sungai Sri Aman, Pesta Benak 2011 yang berlandaskan kepada fenomena Benak di Sungai Batang Lupar Sri Aman ini bakal mengariskan pelbagai acara serta aktiviti menarik kepada ribuan pengunjung yang akan datang ke bandar ini pada tarikh itu kelak.

Kenyataan publisiti Pesta Benak Sri Aman 2011 yang diterima oleh Utusan Sarawak pada diterima hari ini telah mengariskan waktu dan lokasi bagi setiap acara mahupun aktiviti yang bakal berlangsung pada temasya terbabit.

Bermula dari 1 Julai, para pengunjung berpeluang berkunjung ke Bazaar Ria, Pameran Dan Promosi Produk (GLC dan Swasta), Gerakan Usahawan, Pameran Benak dan Pertandingan Petanque (1 - 3 Julai) bermula dari jam 8 pagi hingga 10 malam di tapak pesta, Taman Panorama Benak dan SK Agama / KPSU Lama Sri Aman.

Pengunjung juga berpeluang untuk menyaksikan acara Lumba Enjin Pam / Bot Laju (1 Julai), Saringan Benak Idol 2011, Pertandingan Tarian Hip Hop 1Malaysia dan Pertandingan Fotografi Benak bermula dari jam 8 pagi hingga 5 petang di Sungai Batang Lupar, Pentas Kebudayaan dan Taman Panorama Benak.

Turut boleh disaksikan pada 1 Julai ialah Sayembara Deklamasi Puisi Benak bermula dari jam 9 pagi hingga 2 petang di tapak pesta dan Malam Kebudayaan Dan Kesenian serta saringan Miss Tourism Benak 2011 di Pentas Kebudayaan bermula dari 8 malam hingga 11 malam.

Pada 2 Julai pula para pengunjung berpeluang untuk menyaksikan Benak Auto Talent dari jam 8 pagi hingga 10 malam dan Regatta Benak Batang Lupar, Luncur Benak (peluncur antarabangsa), Pertandingan Benak Idol, Demonstrasi Masakan Ikan Iar Tawar serta Pertandingan Masakan dari jam 2 petang hingga 5 petang di tapak pesra serta pentas kebudayaan.

Mereka juga berpeluang menyaksikan Lumba Benak (2 – 3 Julai) di Sungai Batang Lupar dari jam 5 petang hingga 6 petang dan menyaksikan Malam Kebudayaan, Pertandingan Akhir Miss Tourisme Benak, Persembahan Johan Sayembara Deklamasi Puisi serta Pertunjukan Bunga Api dari jam 8 malam hingga 11 malam di pentas kebudayaan.

Acara Luncur Benak oleh peluncur antarabangsa akan bersambung semula pada 3 Julai bermula dari 6.30 pagi hingga 7.30 pagi dengan acara Regatta Benak Batang Lupar dan Sound Of Tidal Bore akan berlangsung dari jam 8 pagi hingga 5 petang di Sungai Batang Lupar dan Mini Stadium Sri Aman.

Pertandingan Masakan akan bermula dari jam 2 petang hingga 5 petang di tapak pesta dan Malam Astro Live, Konsert Jazz, Persembahan Johan Benak Idol 2011 serta Persembahan Johan Tarian Hip Hop 1Malaysia dari jam 8 malam hingga 11 malam di Pentas Kebudayaan.

Pada sambutan hari terakhir Pesta Benak iaitu 4 Julai, pengunjung berpeluang untuk menonton aksi peluncur antarabangsa dari jam 6.30 pagi hingga 7.30 pagi di Sungai Batang Lupar sebelum Regatta Benak Batang Lupar dan majlis penyampaian hadiah menjadi acara penutup bagi temasya ini dari jam 8 pagi hingga 5 petang.

Antara acara yang masih berlangsung pada hari terakhir sambutan Pesta Benak ini ialah Bazaar Ria, Pameran Dan Promosi Produk (GLC dan Swasta), Gerakan Usahawan, Pameran Benak dan Pertandingan Fotografi Benak.

Majlis perasmian Pesta Benak Sri Aman 2011 akan dirasmikan oleh Timbalan Ketua Menteri, Datuk Patinggi Tan Sri Alfred Jabu anak Numpang pada 2 Julai ini bermula jam 10 pagi di Pentas Regatta Batang Lupar dengan kehadiran Yang Dipertua Negeri Sarawak pada jam 3 petang hari tersebut.

Dengan adanya senarai acara yang bakal berlangsung pada Pesta Benak Sri Aman 2011 ini nanti maka diharap agar para pengunjung dapat mengetahui masa dan lokasi bagi mana-mana acara yang mahu disaksikan oleh mereka.

Tamat.

2 comments:

  1. Di mana lokasi pesta benak ni? dekat pusat bandarkah? Penginapan yang paling dekat dengan pesta ini?

    christdaphne@hotmail.my

    ReplyDelete
  2. bila pesta benak akan diadakan pada tahun 2012. adakah kejadian benak selalu terjadi? bilakah agak musim kejadian itu

    ReplyDelete