Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

30 June, 2011

Perhebatkan industri kraftangan kreatif - Senator Dorris Brody



Caption: TERTARIK...Dorris (dua kiri) sedang meninjau produk kraftangan ketika berlangsungnya pameran terbabit sambil disaksikan oleh Ex- Kanselor Lucy dan ahli PRS yang lain.

SRI AMAN, Rabu (29 Jun) – Majlis Pembangunan Wanita and Keluarga (MPWK) P.202 Sri Aman telah mengadakan Pameran Kraftangan Kreatif bertempat di Rumah Michael John, Entebar, Batu Lintang Undop, Sri Aman baru-baru ini.

Pameran Kraftangan Kreatif yang dihadiri seramai 150 orang wanita dari biro rumah panjang sekitar kawasan Batu Lintang itu telah dirasmikan oleh Ketua Wanita Parti Rakyat Sarawak (PRS), Senator Dorris Sophia Brody.

Beliau ketika berucap merasmikan majlis berkenaan memberitahu Kraftangan Kreatif terbabit membabitkan seni pembuatan kraftangan secara tradisional yang digabung dengan penggunaan kemudahan moden dan aksesori.

“Untuk menjadi kreatif, wanita pada masa kini perlu bersikap lebih inovatif dan komited. Mereka yang berkemahiran dalam bidang ini perlu menurunkan ilmu serta bakat masing-masing terhadap generasi muda pada masa sekarang.

“Manakal itu generasi muda pula haruslah menanam rasa minat masing-masing dalam bidang ini terutama sekali dalam teknik tenunan tradisional dan pembuatan raga demi memastikan kesinambungan bidang terbabit selepas ini,” katanya.

Bagaimanapun rata-rata golongan wanita dari kawasan luar bandar pada masa sekarang kata Dorris kurang menerima galakkan untuk menghasilkan produk kraftangan berhubungnya kurang permintaan dari pasaran yang lemah.

Beliau berkata hubungan baik antara penduduk dengan agensi yang berkaitan mungkin boleh membantu menubuhkan lokasi bagi tujuan jualan barangan kraftangan seperti Pasar Minggu Kraftangan dalam Bandar Sri Aman.

“Saya yakin golongan wanita akan dapat menjual produk kraftangan masing-masing pada waktu hujung minggu jika pasar terbabit diwujudkan menerusi strategi pemasaran yang bijak,” katanya.

Hadir sama ialah Pengerusi MPWK Sri Aman, Ex-Kanselor Lucy Kalong, Penghulu Jacob Chendan, ahli Exco Pengerakan Wanita PRS, Ketua Wanita PRS Simanggang Women, Lai Siew Tan, Tuai Rumah Michael John dan ketua kaum yang lain.

Tamat.

No comments:

Post a Comment