Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

30 June, 2011

Pendidikan itu modal untuk hidup - Nyalau



Caption: PENGHARGAAN...Lesley (kanan) menyampaikan cenderahati kepada Nyalau (tengah) sambil disaksikan oleh Embak (kiri) ketika berlangsungnya majlis itu.


LUBOK ANTU, Rabu (29 Jun) – Pendidikan kini dianggap sebagai modal yang cukup penting bagi mengubah masa depan hidup seseorang individu itu demikian menurut Ahli Parlimen Lubok Antu, William Nyalau anak Badak.


Ia menurut beliau terbukti apabila orang pada zaman dahulu dirayu supaya menyambung pelajaran ke peringkat pengajian yang lebih tinggi berbanding dengan orang pada zaman sekarang.


“Orang zaman sekarang termasuk yang sudah tua pun masih mahu berebut menyambung pelajaran ke peringkat pengajian tinggi sama ada melalui pendidikan jarak jauh atau sepenuh masa.


“Ia sangat berbeza berbanding zaman dahulu apabila warga pendidik pergi menemui penduduk dan merayu mereka untuk menyambung pelajaran ke peringkat lebih tinggi,” katanya.


Nyalau berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Mesyuarat Agung Persatuan Ibubapa dan Guru (PIBG) Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Lubok Antu.di bertempat di Dewan Kelingkang, sekolah terbabit baru-baru ini.


Senario ini menurut beliau sekaligus menyedarkan penduduk bahawa pendidikan merupakan satu keperluan penting dalam hidup dan tidak seharusnya dilepaskan oleh mereka sekiranya mendapat peluang terbabit selepas ini.


“Dengan kata lain anak muda kita pada masa sekarang harus serius ketika menimba ilmu di bangku sekolah kerana jika gagal mereka akan mudah ketinggalan berbanding individu yang serius mahu menimba ilmu terbabit,” katanya.

Terdahulu, Nyalau menerusi majlis berkenaan telah menyampaikan insentif bernilai RM100 seorang kepada 81 orang pelajar SMK Lubok Antu yang memperoleh keputusan A dalam peperiksaan sambil disaksikan oleh Pengetua SMK Lubok Antu, Lesley Tawan dan Yang Dipertua PIBG, Encik Embak.

Tamat

No comments:

Post a Comment