Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

29 June, 2011

Pelajar perlu jauhi perhimpunan haram anjuran BERSIH - Donny Stephen



Mugshot : DONNY STEPHEN


SRI AMAN, Selasa (29 Jun) – Para pelajar kolej dan Institusi Pengajian Tinggi (PIT) khasnya dari negeri Sarawak digesa agar tidak menyertai perhimpunan haram anjuran Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (BERSIH) pada 9 Julai ini.

Gesaan ini disuarakan oleh seorang aktivis politik dan penceramah bebas iaitu Donny Stephen ketika ditemui pemberita selepas mengiringi pihak Parti Rakyat Sarawak (PRS) Bahagian Bukit Begunan menfailkan laporan berhubung bantahan terhadap perhimpunan haram terbabit di Balai Polis Sri Aman hari ini.

“Para pelajar kolej dan IPT perlu sedar bahawa kos perbelanjaan sepanjang pengajian mereka di situ kebanyakkannya ditaja oleh pihak kerajaan dan agensi-agensi kerajaan yang lain.

“Justeru menyertai perhimpunan haram anjuran BERSIH pada 9 Julai ini nanti langsung tidak akan memberi manfaat kepada mereka,” katanya sambil menambah tindakan itu seolah-olah ‘menikam belakang’ pihak kerajaan yang menaja kos pengajian mereka selama ini.

Selain itu beliau juga menasihatkan penduduk dari kawasan Sri Aman agar tidak sama sekali menyertai perhimpunan haram anjuran BERSIH terbabit memandangkan ia boleh mengugat keamanan dan kestabilan politik negara.

Donny juga berharap agar kerajaan menahan mana-mana pihak yang terlibat dalam menganjurkan perhimpunan haram berkenaan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) selepas ini.

“Saya yakin perkara ini tidak akan dapat diselesaikan jika kerajaan tidak menggunakan ISA untuk menahan mereka yang berkeras mahu menganjurkan perhimpunan haram pada 9 Julai ini nanti,” katanya.

Terdahulu beliau telah mengiringi Setiausaha Bahagian PRS Bahagian Bukit Begunan, Kanselor Ronald Chenggir Bugak bersama barisan AJK yang lain iaitu Kanselor Tuai Rumah Milu anak Gue, Bruen Engkamat dan Henry Janting untuk menfailkan laporan polis berhubung perkara tersebut.

Tamat.

No comments:

Post a Comment