Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

27 June, 2011

JTS Betong anjur Majlis Ngiling Bidai


Caption: CERIA...Peggy (kanan) bersama tetamu khas yang lain ketika berlangsungnya Majlis Ngiling Bidai JTS Betong baru-baru ini.


BETONG, Ahad (26 Jun) – Jabatan Tanah Dan Survei (JTS) Bahagian Betong telah mengadakan Majlis Ngiling Bidai Gawai Dayak 2011 bertempat di Dewan Panglima Rentap Betong baru-baru ini.

Jawatankuasa penganjur, Jimbu Giman memberitahu majlis yang membabitkan kesemua warga JTS Betong ini bertujuan untuk mengeratkan hubungan silaturahim di antara satu sama yang lain.

“Secara tradisinya kaum Dayak akan meraikan perayaan Gawai Dayak atau pesta menuai acapkali berakhirnya musim menuai pada setiap tahun sebagai tanda kegembiraan dan kesyukuran terhadap hasil tanaman yang lumayan.

“Justeru majlis ini juga merupakan salah satu platform penting untuk memperkenalkan adat Ngiling Bidai kepada rakan bukan Dayak yang menandakan berakhirnya sambutan perayaan Gawai,” katanya.

Beliau juga menambah bahawa Majlis Ngiling Bidai terbabit secara tidak langsung dapat memperkukuhkan lagi hubungan perpaduan di antara mereka sejajar dengan perlaksanaan konsep Gagasan 1 Malaysia sebelum ini.

Majlis ini juga katanya sekaligus dapat mewujudkan sikap saling hormat-menghormati dikalangan penduduk berbilang kaum dan agama dalam kawasan Betong pada masa akan datang.

“Saya yakin semua kaum akan dapat hidup secara harmoni sekiranya amalan seperti ini diteruskan dari masa ke semasa. Ia juga dapat menyumbang kepada pembangunan negara selepas ini,” katanya.

Terdahulu Majlis Ngiling Bidai Gawai Dayak yang dirasmikan oleh Penguasa JTS Betong iaitu Peggy Ronin anak Edin ini turut diserikan lagi dengan persembahan ngajat dan karaoke.

Tamat.

No comments:

Post a Comment