Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

08 June, 2011

JTS Betong terus sukat tanah NCR di kawasan PUSA



Caption: SERIUS...Laeng ketika menyampaikan taklimat ketika berlangsungnya sesi dialog terbabit di Kampung Tambak, Pusa.


Abang Hipeni Abang Ashim


PUSA, Rabu (8 Jun) - Jabatan Tanah dan Survei (JTS) Betong sedang meneruskan kerja mengukur Tanah Hak Adat Bumiputera (NCR) milik komuniti Melayu di kawasan Simpang Tambak / Sungai Keda / Bukit Kuap, Pusa di bawah Inisiatif Baru NCR pada masa sekarang.


Justeru pihak JTS Betong telah pun menganjurkan satu majlis dialog di Masjid Kampung Tambak, Pusa untuk memaklumkan kepada komuniti Melayu di Kampung Tambak dan sekitarnya mengenai maksud Inisiatif Baru NCR.


“Penduduk Kampung Tambak, Pusa dan sekitarnya sangat bertuah memandangkan kerajaan kerana telah meluluskan kawasan Tanah NCR mereka dalam Inisiatif Baru NCR,” kata

Pegawai Tanah JTS Betong, David Laeng.


Menerusi taklimatnya berkata langkah pertama berhubung inisiatif ini adalah menjalankan kerja ukur keliling kawasan NCR mereka sebelum mewartakanya sebagai Rezab Gunasama Bumiputera dibawah Seksyen 6 Kanun Tanah Negeri.


Salinan warta tersebut kata Laeng akan diserahkan kepada penghulu dan ketua kampung sebagai bukti daripada Kerajaan bahawa Tanah NCR tersebut adalah milik mereka yang sah.


“Untuk langkah kedua, JTS akan menjalankan kerja pengukuran lot tanah individu dan sekali lagi disarankan agar pemilik tanah NCR dapat memberi kerjasama bagi menentukan sempadan tanah masing-masing.


“Hasil daripada kerja-kerja tersebut kelak, JTS akan mengeluarkan surat hakmilik tanah kekal di bawah Seksyen 18 Kanun Tanah Negeri tanpa mengenakan apa-apa bayaran,” katanya.


Beliau turut menambah bahawa dua buah kawasan iaitu Entebu / Selambong / Bajau di Saratok dan Sungai Ensuri di Beladin telah pun diwartakan sebagai Rezab Gunasama Bumiputera di bawah Seksyen 6 Kanun Tanah Negeri.


“Atas sebab ini saya merayu kepada penghulu, ketua kampung serta pemilik-pemilik tanah NCR agar memberi kerjasama kepada JTS dalam menentukan sempadan tanah NCR mereka selepas ini,” katanya.


Hadir pada majlis tersebut ialah wakil Penguasa JTS Betong, Barau anak Gelayan, Ketua Kampung Haji Sulaiman, wakil Juru Ukur, Mohd Sulong Haji Othman bersama 140 orang penduduk dari Kampung Tambak, Pusa dan sekitarnya.


Tamat.

No comments:

Post a Comment