Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

08 June, 2011

3,000 hadir Program Terbuka Gawai di Betong






Caption:

1. UNTUK ALBUM...Jabu (tengah) sambil diapit oleh Uggah (kanan) dan Senator Dato Sri Empiang Jabu (kiri) ketika bersama tetamu undangan kehormat yang lain ketika berlangsungnya sesi bergambar bersempena dengan majlis itu.

2. PELUANG....Para penduduk sedang menikmati jamuan makanan yang disediakan bersempena dengan penganjuran majlis itu.

Saleman Senin

BETONG, Rabu (8 Jun) – Seramai 3,000 orang penduduk berbilang kaum dalam kawasan Betong menghadiri Majlis Rumah Terbuka Gawai Dayak 2011 yang berlangsung di Dewan Tan Sri Datuk Amar Stephen Amar Kalong Ningkan, Betong baru-baru ini.

Majlis anjuran Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) DUN Layar ini telah mendapat kerjasama daripada Ranting PBB kampung Masjid / Passa, Ranting PBB Kampung Tengah / Hilir dan Ranting PBB Kampung Baru, Betong.

Timbalan Ketua Menteri, Datuk Patinggi Tan Sri Alfred Jabu Numpang, Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Dato Sri Douglas Uggah Embas, ADUN Bukit Saban, Robert Lawson Chuat, ADUN Saribas, Mohd Razi Sitam, ADUN Betong Maro, Razaili Gapor dan ADUN Engkilili, Dr Johnnical Rayong Ngipa hadir sama bagi memeriahkan majlis itu.

Jabu ketika ditemui berkata kerajaan akan memperhebatkan lagi usaha untuk membangunkan kawasan Betong dengan adanya sokongan berterusan daripada penduduk dari masa ke semasa.

Barisan Nasional (BN) katanya sedar bahawa penduduk di sini masih dahagakan pembangunan dan ia mendorong kerajaan untuk merancang pelan bagi menyediakan kemudahan yang secukup untuk penduduk Betong.


”Penduduk berbilang kaum di Betong masih memerlukan sokongan BN untuk memajukan hidup mereka dan ini mendorong kita untuk tidak mempersia-siakan sokongan mereka terhadap kerajaan selepas ini,” katanya.

Manakala itu Razi pula berpendapat bahawa sambutan seperti ini dapat memberi peluang kepada penduduk untuk bermesra dengan pemimpin masing-masing disamping meraikan perayaan utama bersama mereka.


Mungkin pendekatan yang lebih jelas dalam usaha kerajaan untuk mendekati penduduk berbilang kaum dapat dilaksanakan menerusi penganjuran majlis seumpama ini,” menurut beliau.


Terdahulu penduduk termasuk pelancong asing berpeluang menikmati pelbagai hidangan menarik bersempena dengan sambutan Majlis Rumah Terbuka Gawai 2011 seperti kuih - muih, masakan berasaskan pulut, rendang daging, kari daging, ayam masak kurma dan juga mee.

Tamat.

No comments:

Post a Comment