Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

27 May, 2011

YB Hajah Nancy ketuai ekspedisi daki Gunung Ngeli, Simunjan




Caption:

1. UNTUK ALBUM...Hajah Nancy (berdiri tengah) bergambar kenangan bersama peserta ekspedisi Tapak Peninjau Gunung Ngeli, Simunjan.

2. INDAH...Kawasan Pekan Simunjan ketika ditinjau dari Tapak Peninjau, Gunung Ngeli.


SIMUNJAN, Jumaat (27 Mei) – Tapak “Peninjau” di Gunung Ngeli, Simunjan mampu menjadi pusat rekreasi yang menarik jika dinaiktaraf dengan sempurna pada masa akan datang

Ahli Parlimen Batang Sadong, Hajah Nancy Hajah Shukri berkata demikian ketika mengetuai rombongan ekspedisi ke puncak Gunung Ngeli, Simunjan anjuran pihak Majlis Daerah Simunjan (MDS) baru-baru ini.

“Tapak Peninjau di Gunung Ngeli, Simunjan menawarkan pemandangan panorama yang indah dan strategik kepada mana-mana pencinta alam yang datang untuk menikmati keindahan alam semulajadi.

“Justeru atas sebab ini saya berharap agar Tapak Peninjau, Gunung Ngeli dapat dijadikan sebagai sebuah produk pelancongan bagi mempertingkatkan status eko pelancongan di Simunjan pada masa akan datang,” katanya.

Sementara itu, Setiausaha MDS, Hajah Norhalimah Hajah Hamni ketika ditemui berkata pihak MDS juga akan membuat satu kajian yang terperinci untuk membangunkan kawasan Tapak Peninjau selepas ini.

Katanya pihak MDS akan bekerjasama dengan beberapa buah agensi yang lain untuk menjadikan Tapak Peninjau, Gunung Ngeli sebagai sebuah destinasi pelancongan yang paling utamka utama di Pekan Simunjan.

“Kawasan yang lebih dikenali sebagai “Peninjo” oleh penduduk tempatan di sini merupakan satu-satunya tempat yang sering dikunjungi oleh orang ramai pada hari hujung minggu dan cuti sekolah,” katanya.

Seorang penduduk iaitu Abang Naim bin Abang Pauzi pula mencadangkan agar pihak MDS membina sebuah Menara Tinjau di tempat tersebut agar para pengunjung mampu menikmati keindahan pemandangan di persekitaran kawasan berkenaan.

Terdahulu seramai 200 orang kakitangan agensi kerajaan, pertubuhan bukan kerajaan, ahli Majlis, ketua kaum dan ahli parti politik menyertai ekspedisi ke Tapak Peninjau, Gunung Ngeli bermula dari jam 9 pagi hingga 3 petang.

Tamat.

No comments:

Post a Comment