Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

26 May, 2011

SMK BM Saratok juara Pertandingan Kawad Kaki




Caption: PERIKSA...Wahad sedang memeriksa barisan kawad para peserta sambil diiringi oleh Pemanca Sahri pada pertandingan tersebut.


SARATOK, Rabu (25 Mei) – Kontinjen Persatuan Bulan Sabit Merah dari SMK Agama Sri Aman Saratok telah dinobatkan sebagai juara Pertandingan Kawad Kaki bagi Kategori Sekolah - Sekolah Menengah Bahagian Betong dan Daerah Saratok yang berlangsung di Dataran Krian Saratok baru-baru ini.

Pertandingan kawad kaki anjuran Persatuan Bekas Tentera Daerah Saratok itu turut menyaksikan kontinjen Kadet Pertahanan Awam dari SMK Spaoh dan kontinjen Giatmara Saratok menduduki tempat ke-2 dan ke-3 bagi kategori tersebut.

Manakala itu Kontinjen Tunas Puteri dari SK Abang Leman Kabong telah dinobatkan sebagai juara untuk kategori sekolah rendah sambil diikuti oleh Kontinjen Pengakap dari SK Abang Leman Kabong dan kontinjen Tunas Kadet Remaja dari SK Abang Moh Sessang yang menduduki tempat ke-2 dan ke3 bagi kategori berkenaan.

Kategori Ketua kontinjen / platun terbaik bagi sekolah menengah pula telah dimenangi oleh Persatuan Bulan Sabit Merah dari SMK Agama Sri Aman Saratok manakala kategori sekolah rendah pula telah disandang oleh Ketua Platun Kontijen Pengakap dari Sk Abang Leman Kabong.

Kesemua hadiah pertandingan ini telah disampaikan oleh Menteri Muda Kemajuan Luar Bandar dan Perumahan, Haji Abdul Wahab Aziz yang seterusnya merasmikan Pertandingan Kawad Kaki berkenaan.

Beliau menerusi ucapannya pada majlis tersebut mengalakkan pertandingan sebegini perlu terus diadakan bagi mendedahkan para pelajar kepada aktiviti yang boleh meningkatkan ikthiar hidup untuk sepanjang masa.

“Disamping itu pertandingan seumpama ini juga dapat melatih murid-murid untuk melaksanakan aktiviti secara berkumpulan demi meningkatkan hubungan kerjasama dan perpaduan dikalangan mereka,” katanya.

Beliau menambah aktiviti seperti ini akan dapat mendisiplinkan pelajar disamping menyediakan pengalaman yang menyeluruh serta seimbang dengan pendidikan formal terhadap golongan terbabit selepas ini

Justeru Wahab menyeru kepada golongan muda dan belia untuk bersama-sama menyemaikan perasaan muhibah, perpaduan dan intergrasi nasional dalam kalangan diri masing-masing mulai sekarang.

Turut hadir pada majlis itu ialah Pengerusi Persatuan Bekas Tentera, Pemanca Sahri, Chief Inspektor Omar, Pegawai Tadbir Sarawak, SAO Rangen Jimang dan para jemputan yang lain.

Tamat

No comments:

Post a Comment