Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

29 May, 2011

Penduduk kampung Semomok, Betong pohon baiki jambatan gantung



1. SUDAH ROSAK...Anak panah menunjukkan tali pengikat jambatan gantung sudah putus dan amat berbahaya untuk penduduk.

2. BAHAYA...Anak panah menunjukkan permukaan jambatan gantung yang sudah senget dan amat berbahaya untuk dilalui penduduk.


BETONG, Ahad (29 Mei) – Penduduk Kampung Semomok Atas, Betong meluahkan rasa bimbang berhubung keadaan jambatan gantung yang kini dianggap amat bahaya untuk digunakan setelah ia dibina oleh kerajaan pada tiga tahun lepas.

Ini di sebabkan oleh tali pengikat utama jambatan gantung terbabit sudah terlepas hingga menyebabkan jambatan berkenaan senget dan amat merbahaya untuk dilalui oleh penduduk.

Untuk itu seorang penduduk iaitu Robbie anak Alon, 42, memohon agar pihak bertanggungjawab membaiki segera jambatan gantung tersebut demi memudahkan semula hidup penduduk.

“Jambatan gantung terbabit amat penting untuk kami memandangkan ia adalah laluan perhubungan utama yang sering digunakan oleh penduduk tempatan untuk berulang-alik ke kebun atau sawah padi,” katanya.

Sementara itu, Idot ak Sibi, 57, berkata bahawa jambatan gantung tersebut sememangnya sudah lama rosak dan beliau amat khuatir sekiranya jambatan tersebut tiba-tiba putus lalu mengancam nyawa seseorang.

Lebih membimbangkan menurut beliau ialah penduduk sering melalui jambatan gantung yang sudah senget itu untuk mengangkut padi atau hasil tani ke rumah panjang masing-masing.

“Kini keadaan jambatan gantung terbabit sudah terus. Atas sebab ini saya dan penduduk Kampung Semomok Atas merayu pihak berkuasa tempatan untuk membaiki semula jambatan gantung berkenaan,” katanya.

Tamat.

No comments:

Post a Comment