Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

27 May, 2011

Pemuda PBB anjur gotong royong bersih Kampung Sebemban



Caption: DEMI KEBERSIHAN...Roslan (kanan) menyerahkan racun rumput kepada Ketua Kampung Sebemban iaitu Merawi Lepor ketika berlangsungnya majlis itu.

Abang Daud Abang Julhi

SARIBAS, Jumaat (27 Mei) - Pergerakan Pemuda Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) Ranting Sebemban telah mengadakan Program Gotong-Royong bertempat di Kampung Sebemban, Debak kelmarin.

Ketua Pergerakan Pemuda PBB Ranting Sebemban, Encik Roslan berkata Program Gotong-Royong yang mendapat kerjasama daripada JKKK Kampung Sebemban itu bertujuan untuk mempertingkatkan taraf kesihatan penduduk di situ.

Menerusi program terbabit, kawasan persekitaran Kampung Sebemban menurut beliau telah dibersihkan dengan adanya aktiviti memotong rumput di kawasan jalan dan membersihkan longkang bagi mengalak kelancaran air.

“Program ini secara tidak langsung dapat mempertingkatkan kesedaran dikalangan penduduk Kampung Sebemban untuk membendung merebaknya wabak penyakit Chikungunya dan Aedes.

“Kesedaran ini amat penting memandangkan Kampung Sebemban terletak berdekatan kawasan sungai,” menurut beliau yang juga merupakan Pengerusi Belia Kampung Sebemban.

Justeru diharap agar penduduk Kampung Sebemban menjadikan aktiviti gotong-royong sebagai budaya tetap mereka selepas ini demi memelihara kebersihan kampung untuk sepanjang masa.

“Kami juga berharap agar pihak berwajib dapat membantu penduduk Kampung Sebemban untuk memperindahkan landskap kampung iaitu dengan menebas semak atau rumput lalang yang panjang sebanyak tiga kali setahun,” katanya.

Terdahulu Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Saribas, Ricky @ Mohd Razi Sitam telah menyumbang barangan keperluan asas seperti racun rumput dan cangkul menerusi wakilnya iaitu Roslan kepada penduduk Kampung Sebemban bagi menjayakan program tersebut.

Tamat.

No comments:

Post a Comment