Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

26 May, 2011

Entebu / Selambong / Bajau di Saratok dan Sungai Ensuri di Beladin sudah diwartakan



Caption: SERIUS...David sedang menyampaikan taklimat kepada penduduk kawasan Padeh ketika berlangsungnya majlis dialoq berkenaan.


BETONG, Rabu (25 Mei) - Jabatan Tanah dan Survei (JTS) Bahagian Betong masih meneruskan usaha untuk mengukur tanah Hak Adat Bumiputera (NCR) milik komuniti iban di kawasan Padeh, Betong di bawah Inisiatif Baru NCR.


Untuk itu JTS Bahagian Betong telah menganjurkan satu majlis dialog bersama dengan komuniti Iban dibawah pentadbiran Penghulu Uyok anak Sunang dari kawasan Padeh, Betong di Bilik Mesyuarat, Pejabat Daerah, Betong baru-baru ini.


Menerusi dialog itu Pegawai Tanah, JTS Bahagian Betong, David Laeng berkata para komuniti iban sangat bertuah dan sepatutnya berterima kasih kepada kerajaan kerana telah meluluskan kawasan mereka dalam Inisiatif Baru NCR.


“Langkah pertama yang diambil oleh JTS adalah untuk menjalankan kerja ukur keliling kawasan NCR mereka dan seterusnya mewartakanya sebagai Rezab Gunasama Bumiputera dibawah Seksyen 6 Kanun Tanah Negeri.


“Setelah diwarta kelak, salinan warta tersebut akan diserahkan kepada Penghulu dan Tuai-Tuai rumah sebagai bukti daripada Kerajaan bahawa NCR tersebut adalah milik mereka yang sah,” katanya.


Untuk langkah kedua, JTS katanya akan menjalankan kerja-kerja pengukuran lot-lot individu dan sebelum surat hakmilik tanah kekal dibawah Seksyen 18 Kanun Tanah Negeri diberi tanpa sebarang bayaran.


Hasil daripada Inisiatif Baru NCR ini kata David dua buah kawasan iaitu Entebu / Selambong / Bajau di Saratok dan Sungai Ensuri di Beladin telah pun diwartakan sebagai Rezab Gunasama Bumiputera di bawah Seksyen 6 Kanun Tanah Negeri.


Justeru beliau merayu para Penghulu, tuai rumah serta pemilik tanah NCR untuk memberi kerjasama kepada JTS dalam menentukan sempadan tanah NCR masing-masing selepas ini.


“Ia secara tidak langsung akan dapat mempercepatkan kerja-kerja pengukuran ukur keliling kawasan mereka oleh pihak JTS dari masa ke semasa,” katanya.


Hadir sama ialah Penguasa JTS Bahagian Betong, Peggy Ronin Edin, Juru Ukur JTS Betong, Kudie anak Sandak, Juru Ukur, Penghulu Uyok anak Sunang, Penghulu Francis Empam, para tuai rumah dari rumah kawasan Padeh dan penduduk di sini.


Tamat.

No comments:

Post a Comment