Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

28 December, 2010

Ketua kaum perlu ambil peluang under inisiatif baru NCR


Caption: MANFAATKAN...Harden (kiri) menyampaikan cek MRP kepada seorang penerima (kanan) ketika berlangsungnya majlis berkenaan.

Original pix by Patrick Michael

SRI AMAN, Selasa (28 Dis) – Ketua Kaum dinasihat untuk mengambil peluang di bawah perlaksanaan Pelan Inisatif Terbaru Projek Penyukatan Tanah Hak Adat Bumiputera (NCR) selepas ini.

Justeru Menteri Muda Kemajuan Tanah, Datuk Francis Harden anak Hollis mahu Ketua Kauam untuk lebih kerap menghadiri taklimat yang diadakan oleh Jabatan Tanah dan Survei (JTS) berhubung usaha berkenaan selepas ini.

“Saya menyeru semua Ketua Kaum seperti Tuai Rumah, Penghulu dan Kanselor untuk lebih memahami perlaksanaan Pelan Inisatif Terbaru Projek Penyukatan Tanah NCR demi kebaikan diri masing-masing.

“Tindakan ini penting agar tanah NCR tidak lagi dijadikan sebagai isu oleh pihak tertentu lebih-lebih lagi menjelang pilihan raya akan datang,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Penyampaian Cek Projek Kecil Luar Bandar (NCR) anjuran Persatuan Tuai-Tuai Rumah Bahagian Sri Aman di Taman Paderi, Sri Aman, kelmarin.

Selain itu beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Simanggang memberihu kerajaan Barisan Nasional (BN) komited untuk memelihara tanah NCR milik rakyat dengan adanya peruntukan tambahan bernilai RM60 juta untuk tujuan terbabit sebelum ini.

Dengan adanya peruntukan tambahan berkenaan kerja penyukatan tanah NCR kali ini kata Harden akan dapat dilaksana dengan penuh lancar serta menyeluruh dengan adanya kos keseluruhan mencatat nilai RM80 juta.

Terdahulu Harden pada majlis berkenaan telah menyampaikan cek MRP yang mencatat nilai keseluruhan berjumlah RM70,000 kepada 19 buah Jawatankuasa Keselamatan dan Kemajuan Kampung (JKKK) dan persatuan di Sri Aman.

Tamat.

No comments:

Post a Comment