Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

01 December, 2010

47 peserta hadiri Kursus pengurusan bencana di Sri Aman


Caption: TAHNIAH...Zaidi (kiri) menyampaikan sijil kepada Penghulu Lembang (kanan) sambil disaksikan oleh (dari kiri) Rohana, Mat Jusoh dan Suryati pada majlis itu.

SRI AMAN, Rabu (1 Dis) – Seramai 47 orang peserta mengambil bahagian dalam Program Taklimat Pengurusan Bencana bertempat di sebuah hotel tempatan di Bandar Sri Aman kelmarin.

Taklimat anjuran Jabatan Kemajuan Masyarakat Bahagian Sri Aman yang membabitkan penyertaan seramai 31 orang sukarelawan dan 16 orang ketua kaum dari kawasan Sri Aman ini bermula dari jam 8 pagi hingga 5.30 petang.

Pegawai Jabatan Kemajuan Masyarakat Sri Aman, Rohana Ismawi ketika berucap pada majlis itu memberitahu program terbabit bertujuan untuk mempertingkatkan pengetahuan dikalangan peserta mengenai hal pengurusan bencana.

“Program ini juga bertujuan untuk mempertingkatkan tahap kecekapan peserta dalam mengurus hal bencana di kawasan penempatan masing-masing dari masa ke semasa,” menurut beliau.

Menerusi program ini, para peserta kata Rohana diberi pendedahan mengenai tindakan mencegah bencana alam sebelum ia berlaku, menangani bencana alam selepas ia berlaku dan mengurus bencana selepas ia berlaku.

Rohana menerusi ucapannya juga mengingatkan penduduk bahawa kawasan Sri Aman juga tidak terlepas dari peristiwa bencana yang pernah berlaku pada sepanjang tahun lepas.

“Bencana boleh disebabkan oleh kuasa alam dan kelalaian manusia. Di Sri Aman antara bencana yang pernah dicatatkan berlaku pada tahun lepas ialah banjir di Pengkalan Pantu, kebakaran di Rumah Steel (Stumbin), tanah runtuh di kawasan Banting dan ribut di kawasan Melugu.

“Kejadian ini mengingatkan kita bahawa bencana boleh berlaku di mana-mana tempat. Justeru saya berharap agar program ini dapat membawa manfaat kepada setiap peserta sekiranya berlaku kejadian bencana di kawasan masing-masing selepas ini,” katanya.

Terdahulu, program ini telah dirasmikan oleh wakil Residen Bahagian Sri Aman, Zaidi Sarkawi. Hadir sama ialah Ketua Polis Daerah Sri Aman, DSP Mat Jusoh Muhammad serta pegawai dari Jabatan Kemajuan Masyarakat Sarawak: Suryati Yusof dan Patrick Nyuen.

Tamat.

No comments:

Post a Comment