Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

29 November, 2010

Utusan Sarawak bantu Haslinda cari keluarga


Caption: KENANGAN...Gambar bertarikh 19 Julai menunjukkan Haslinda (baju putih, tengah) ketika bergambar kenangan bersama anak dan ahli Persatuan Chee Chuan Khor Simanggang seperti yang dipaparkan dalam Utusan Sarawak pada 20 Julai lepas.


SRI AMAN, Jumaat (26 Nov) – Akhbar tempatan iaitu Utusan Sarawak dan blog pemberitanya sriamannews.blogspot.com (Utusan Sarawak Sri Aman) ternyata berjaya menemukan kembali Haslinda binti Jawawee bersama saudara keluarganya di Muar, Johor pada bulan ini.

Terdahulu Haslinda bersama tujuh orang anaknya tinggal di sebuah rumah kosong belakang kawasan Jirat (kubur) Cina, Jalan Sabu, Sri Aman semenjak ditinggalkan oleh suaminya setahun lebih yang lepas.

Persatuan Chee Chuan Khor Simanggang yang mendapat tahu tentang masalah hidup beliau dan anak-anak mula menghulurkan bantuan berupa tilam dan pakaian disamping membaiki semula rumah usang yang didiami oleh lapan orang beranak terbabit selepas itu.

Kisah penderitaan hidup beliau bersama tujuh orang anaknya kemudiannya dipaparkan dalam akhbar Utusan Sarawak dan laman blog Utusan Sarawak Sri Aman pada 20 Julai lepas sebelum beberapa orang saudara beliau memulakan usaha untuk menjejak Haslinda dipercayai sepanjang bulan November ini.

“Terima kasih kepada Utusan Sarawak dan sriamannews kerana mempaparkan kisah Haslinda dan keluarganya dan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Sri Aman telah pun memberi bantuan untuk keluarga Haslinda sebanyak RM450 sebulan,” menurut petikan komen oleh ‘Kak Tiha’ pada laman blog berkenaan.

Keluarga Haslinda dari kampung halamannya di Muar, Johor juga turut mengucapkan terima kasih kepada Persatuan Chee Chuan Khor Simanggang, agensi kerajaan dan wakil rakyat yang telah turun padang bagi membantu kehidupan keluarga terbabit selepas itu.

Bagaimanapun Utusan Sarawak pada dua hari lepas telah dimaklumkan oleh penduduk yang mendakwa melihat sebuah keluarga datang mengunjungi keluarga Haslinda di rumah kosong berkenaan.

“Saya melihat Haslinda berpelukan sambil menangis bersama ahli keluarga terbabit. Saya percaya keluarganya dari Muar, Johor telah datang ke Sri Aman untuk mencari saudara mereka iaitu Haslinda.

“Haslinda patut pulang kembali ke Johor untuk mencari kehidupan baru di sana. Bagi saya ini adalah merupakan langkah terbaik yang patut beliau lakukan mulai sekarang daripada tinggal di sini,” menurut seorang penduduk yang tinggal tidak jauh daripada kediaman Haslinda berkenaan.

Tamat.

No comments:

Post a Comment