Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

25 November, 2010

Projek Estet Mini Getah ubah taraf hidup penduduk - Mong


Caption: RASMI...Mong sedang menyempurnakan upacara pecah tanah projek RME di Selepong dengan menggunakan jentolak pada majlis berkenaan.


SRI AMAN, Rabu (24 Nov) – Pembabitan penduduk luar bandar dalam projek Mini Estet Getah (RME) bakal mengubah masa depan hidup mereka selepas ini demikian menurut Menteri Muda Permodenan Pertanian, Mong anak Dagang.

Ini kerana pembabitan penduduk luar bandar dalam projek berkenaan katanya dilihat amat sesuai sejajar dengan peningkatan harga jualan getah pada masa sekarang iaitu RM8 hingga RM9 sekilogram.

“Saya yakin lebih ramai penduduk akan memohon projek ini dengan adanya kerjasama daripada agensi kerajaan yang lain seperti Pihak Berkuasa Kemajuan Pekebun Kecil Perusahaan Getah, RISDA.

“Justeru saya berharap agar penduduk di kawasan luar bandar mengambil kesempatan untuk bergiat dalam projek RME bagi mengubah taraf hidup ekonomi masing-masing mulai sekarang,” katanya.

Beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Begunan berkata demikian kepada pemberita sebaik sahaja selesai Majlis Pecah Tanah Projek REM di Selepong, Sri Aman kelmarin.

Mong turut menambah bahawa usaha penanaman getah dianggap mudah diuruskan oleh pemiliknya disamping dapat menjana pendapatan dalam masa yang singkat selepas itu.

Terdahulu seramai 68 peserta dari enam buah rumah panjang dari kawasan Selepong, Sri Aman terlibat dalam perlaksanaan projek RME di atas tanah berkeluasan 170 hektar.


Menerusi kos perlaksanaan projek RME yang menelan hampir RM800,000 terbabit, usaha penanaman benih anak getah bagi tujuan itu dijangka akan bermula pada bulan Jun tahun hadapan.

Hadir sama pada majlis itu ialah wakil Pejabat Daerah Sri Aman, Rickson Jauu dan Pengerusi RME Selepong, Maxwell Mujok Udin.

Tamat.

No comments:

Post a Comment