Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

25 November, 2010

Manfaat sepenuhnya bantuan pertanian dari kerajaan


Caption: MANFAATKAN...Harden (tengah) menyempurnakan simbolik penyerahan anak ayam kepada Tr Thomas (kiri) pada majlis berkenaan.


SRI AMAN, Rabu (24 Nov) – Penduduk luar bandar perlu memanfaatkan sepenuhnya bantuan pertanian yang diberi oleh kerajaan terhadap mereka selepas ini demikian menurut Menteri Muda Kemajuan Tanah, Datuk Francis Harden anak Hollis.

Katanya bantuan pertanian daripada kerajaan bertujuan untuk membantu mengeluarkan penduduk luar bandar dari kelompok kemiskinan menjelang kemajuan negara pada tahun 2020 kelak.

“Kerajaan telah melakukan pelbagai usaha bagi menaiktaraf hidup penduduk luar bandar antaranya pemberian baja pertanian terhadap mereka, bantuan haiwan ternakan secara percuma (seperti ayam) dan banyak lagi.

“Oleh itu saya meminta penduduk luar bandar memanfaatkan bantuan terbabit sebaik mungkin. Kerajaan tidak mahu bantuan berkenaan disia-siakan oleh penduduk luar bandar selepas ini,” menurut beliau.

Harden yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Simanggang berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Penyerahan Anak Ayam di Rumah Thomas, Brangan Ulu, Sri Aman baru-baru ini.

Selain itu beliau juga turut menasihatkan penduduk luar bandar untuk mengubah corak pemikiran lama masing-masing sekiranya berniat untuk memajukan keluarga mereka di masa akan datang.

“Corak pemikiran lama penduduk boleh dilihat apabila mereka masih lagi mahu melaksanakan kerja bertani secara sara diri di atas tanah milik masing-masing berbanding penduduk yang terlibat dalam projek pertanian komersial.

“Ini boleh menyebabkan mereka ketinggalan dalam kemajuan hidup berbanding penduduk luar bandar yang bijak mengubah pandangan masing-masing. Jika usaha untuk mewujudkan golongan penduduk berpendapatan tinggi pada tahun 2020 maka pemikiran seperti ini harus disingkirkan,” kata beliau.

Majlis penyerahan anak ayam oleh Jabatan Pertanian Sarawak kepada penduduk Rumah Thomas, Brangan Ulu turut disaksikan oleh Pegawai Veteriner Jabatan Pertanian Sri Aman iaitu Chana Langkan.

Tamat.

No comments:

Post a Comment