Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

30 November, 2010

Lawatlah Ulu Batang Ai - Gadang


Caption: SERIUS...Gudang ketika sedang menyampaikan taklimat ringkas mengenai kawasan Ulu Batang Ai, Lubok Antu kepada pelawat di situ.


LUBOK ANTU, Isnin (29 Nov) – Orang ramai digalak untuk melawat dan mencintai keindahan alam semulajadi yang terdapat di kawasan Batang Ai, Lubok Antu selepas ini.

Petugas Taman Negara Batang Ai, Gadang anak Gajah berkata demikian ketika menyampaikan amanat ringkas kepada kumpulan pelawat dari Sri Aman yang menginap di situ pada malam Ahad lepas.

Katanya kawasan Ulu Batang Ai dan Ulu Engkari menyimpan ribuan khazanah flora dan fauna yang tidak ternilai terhadap mana-mana individu serta kumpulan yang mahu melancong ke kawasan berkenaan selepas ini.

“Bagaimanapun saya ingin mengingatkan pelawat untuk mematuhi peratuhan keselamatan ketika menggunakan perahu menyusuri kawasan tasik Batang Ai hingga ke sini pada masa akan datang.

“Misalannya tiga orang pelawat hanya digalak untuk menumpang satu perahu bukan lima orang kerana jika mengambil kira jumlah mereka termasuk pengemudi (depan dan belakang) kesemuanya adalah tujuh orang.

“Tindakan ini boleh membahayakan diri mereka ketika menyusuri ke kawasan sungai Ulu Batang atau Ulu Engkari. Oleh itu jika mana-mana pihak berniat demikian selepas ini saya galakkan mereka untuk bertanya kepada orang berpengalaman terlebih dahulu,” katanya.

Pelawat yang mahu memasuki ke kawasan Taman Negara Batang Ai katanya juga dinasihat untuk mendaftarkan diri masing-masing ke pusat pentadbiran taman berkenaan sebelum itu.

“Ini membolehkan pihak kami mengetahui tujuan dan kehadiran anda di sini selepas itu. Menerusi bayaran RM8 seorang, kawasan Ulu Batang Ai sememangnya menjanjikan keseronokan para peserta ketika menjelajahi kawasan ini di masa akan datang,” menurut Gudang.

Tamat.

1 comment:

  1. apu neh....mua kaban nyak nyau merah....kada enda palau arak nyak.....

    ReplyDelete