Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

30 November, 2010

Kumpulan Hek Hek lawat Batang Ai


Caption: IKHLAS...Elison (kanan) menyampaikan cenderamata kepada Gudang (kiri) ketika berlangsungnya sesi perjumpaan ringkas di Taman Negara Batang Ai pada malam Ahad lepas.


LUBOK ANTU, Isnin (29 Nov) – Keindahan alam semulajadi di kawasan Ulu Batang Ai, Lubok Antu akhirnya menarik minat beberapa orang kakitangan kerajaan dan swasta untuk melakukan ekspedisi ke kawasan berkenaan bermula hari Sabtu hingga Ahad lepas.

Mereka adalah Roland Entigie (Pembantu Perubatan), Jugah Asin (Pembantu Perubatan), Elison Linggoh (pemilik restoran), Edwin Nanggah (RTM Sri Aman), Stonton James (RTM Sri Aman), Vyonnie Maclean Pugie (Guru), Gilbert Meur (Guru), penulis (Utusan Sarawak), Jones Mukan (JKR Sri Aman) dan Morgan Alban (Golden Pearl).

Mereka yang mengelarkan diri sebagai Kumpulan Hek Hek itu telah memulakan perjalanan dari Pengkalan, Empangan Hidroelektrik Batang Ai pada jam 9 pagi hari Sabtu lepas dengan menggunakan dua buah perahu yang dikemudi oleh Semelang Andah dan Belansai Ijok.

Dengan matlamat untuk melawat keindahan alam semulajadi di kawasan Ulu Batang Ai, Lubok Antu kumpulan ini telah berkesempatan untuk memancing ikan di beberapa buah kawasan terbabit sebelum singgah untuk bermalan di situ selama semalam di Taman Negara Batang Ai.

Di sana, kedatangan mereka telah disambut oleh petugas Taman Negara iaitu Gudang anak Gajah dan Salang sebelum bermulanya sesi ucapan ringkas dan penyampaian cenderahati kepada kedua-dua petugas serta penduduk Ulu Batang Ai di situ.

Ekspedisi ke Ulu Batang Ai kemudiannya diteruskan lagi pada keesokan harinya dengan melawat beberapa buah kawasan dan menjala ikan di situ dengan menggunakan perahu sebelum kesemua rombongan berangkat ke pulang ke Pengkalan Hidroelektrik Batang Ai pada jam 2 petang.

Perjalanan ke Taman Negara yang dianggarkan mengambil masa selama dua jam (bergantung kepada keadaan sungai) dari itu Pengkalan Hidroelektrik Batang Ai nyata memberi pengalaman baru terhadap peserta ekspedisi berkenaan.

Ketua rombongan, Elison Linggoh ketika ditemui merakamkan penghargaan terima kasihnya kepada petugas Taman Negara Batang Ai dan penduduk di situ atas kerjasama mereka ketika berlangsungnya aktiviti berkenaan.

“Mereka (petugas dan penduduk) banyak menghulurkan bantuan kepada kami tanpa diminta. Sebagai ketua, saya berasa amat terharu di atas bantuan mereka terhadap kami sebagai ‘orang baru’ di kawasan Ulu Batang,” katanya.

Tamat

2 comments:

  1. ayoyo......bisi enggau gak anak tambi menua nyakai neh.......

    ReplyDelete