Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

29 November, 2010

Kerajaan BN ambil sektor pertanian


Caption: PENGHARGAAN...Nyalau (kiri) menyaksikan Tr Lindom (kanan) menyampaikan cenderamata kepada Dorris (kiri) ketika berlangsungnya program itu.


ENGKILILI, Sabtu (27 Nov) – Kerajaan sentiasa mengambil berat mengenai peranan sektor pertanian dalam mempertingkatkan taraf hidup rakyat dan pembangunan ekonomi di negara ini, demikian kata Ahli Parlimen Lubok Antu, William Nyalau Badak.

Menurutnya, walaupun cita-cita negara adalah untuk menjadi sebuah negara maju berasaskan bidang perindustrian menjelang tahun 2020 namun kerajaan tidak akan sesekali mengabaikan sektor pertanian mempertingkatkan tahap ekonomi negara ini.

“Kerajaan telah menjadikan ekonomi berasaskan perindustrian untuk mempertingkatkan taraf hidup masyarakat disamping mempercepatkan proses pembangunan di negera menjelang Wawasan 2020.

“Namun kita harus sedar bahawa kerajaan tidak akan sesekali mengabaikan sektor pertanian memandangkan sektor pertanian juga mampu menyumbang ke arah peningkatan taraf hidup masyarakat dan ekonomi negara,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Pemimpin Bersama Rakyat bertempat di Rumah Lidom, Sungai Paya Ulu Skrang dalam daerah Kecil Engkilili, Sri Aman baru-baru ini.

Kata Nyalau, semua para pemimpin negeri menyedari akan betapa pentingnya sektor pertanian dalam menjana kekuatan ekonomi dalam masa negara pada ketika ini sedang melangkah maju menjelang ke arah tahun 2020 berasaskan sektor perindustrian.

“Mungkin rakyat selama ini menganggap bahawa sektor pertanian adalah sebuah sektor yang hanya dilaksanakan oleh golongan kelas bawahan, kotor dan sering dikaitkan dengan kemiskinan.

“Namun bukti sektor ini membantu dalam menangani krisis kegawatan ekonomi negara ditambahi pula dengan penggunaan Teknologi Komunikasi serta Internet (ICT) dalam pelbagai sektor pertanian,” katanya.

Justeru kata Nyalau sudah tiba masanya bagi rakyat di negeri ini mengubah persepsi negatif diri masing-masing terhadap bidang pertanian memandangkan sektor ini bukan sahaja untuk golongan kelas bawahan dan sering dikaitkan dengan kemiskinan.

Hadir sama ialah Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Engkilili, Dr Johnnical Rayong Ngipa, Ahli Dewan Negara, Senator Doris Spohia Brodie, Pegawai Daerah Lubok Antu, Jack Aman Luat, Pegawai JASA Parlimen Lubok Antu, Geoffery Baja dan kakitangan kerajaan yang lain.

Tamat..

No comments:

Post a Comment