Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

29 November, 2010

Harden sifatkan Rayong sebagai jambatan BN


Caption: SERIUS...Harden ketika berucap pada majlis kesyukuran Dr Rayong di Selindung Ili, Engkilili kelmarin.


ENGKILILI, Jumaat (26 Nov) – Menteri Muda Kemajuan Tanah, Datuk Francis Harden anak Hollis menyifatkan Dr Johnnical Rayong Ngipa sebagai jambatan yang menghubungkan rakyat dan kerajaan Barisan Nasional (BN) di Dewan Undangan Negeri (DUN) Engkilili semenjak tahun 2006 lepas.

Rayong, ADUN Engkilili yang diterima kemasukannya dalam BN sebelum ini dianggap oleh beliau sebagai seorang wakil rakyat yang berkebolehan dalam memimpin rakyat di kawasannya untuk menikmati kemajuan daripada kerajaan selepas ini.

“Justeru saya berharap agar semua rakyat, pegawai kerajaan dan ketua kaum di Engkilili memberi sepenuh kerjasama terhadap beliau (Rayong) dalam menjayakan segala program pembangunan di sini mulai sekarang,” katanya.

Harden yang juga ADUN Simanggang berkata demikian ketika berucap pada Majlis Kesyukuran sempena kemasukan Rayong ke dalam Parti Bersatu Rakyat Sarawak atau SUPP yang berlangsung di Rumah Changgai Junong, Selindung Ili, Engkilili kelmarin.

Selain itu beliau juga mengingatkan rakyat di Engkilili bahawa usaha pembangunan dalam kawasan mereka tidak harus disandarkan ke bahu wakil rakyat sebaliknya perlu dibantu secara bersama oleh mereka sendiri dan kakitangan kerajaan yang lain.

“Rakyat dalam kawasan Engkilili juga perlu menolak kehadiran ‘langgau’ (penghasut) yang cuba mengagalkan rancangan pembangunan di kawasan mereka lebih-lebih ketika menjelang pilihan raya negeri kelak.

“Masa depan pembangunan hidup lebih penting dari mendengar hasutan orang lain. Maka itu adalah amat penting sekiranya semua rakyat Engkilili bekerjasama dengan wakil rakyat mereka untuk tujuan pembangunan dari masa ke semasa,” katanya.

Harden menerusi majlis itu mengumumkan peruntukan bagi tahun 2011 bernilai RM3,000 untuk Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Rumah Changgai manakala RM2,000 lagi untuk biro wanita rumah panjang berkenaan.

Majlis itu dirasmikan oleh Timbalan Ketua Menteri, Datuk Patinggi Tan Sri George Chan Hong Nam. Hadir sama ialah ADUN Engkilili, Dr Rayong, ADUN Opar, Ranum Mina, Setiausaha Politik kepada Ketua Menteri, Sie Hua Thong, Pegawai Daerah Lubok Antu, Jack Aman Luat, pegawai kerajaan dan ketua kaum di sini.

Tamat.

No comments:

Post a Comment