Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

23 November, 2010

BN faham keperluan rakyat - Rayong


Caption: RASMI...Rayong sedang memalu gong sebagai simbolik perasmian majlis sambil disaksikan tetamu khas yang lain pada majlis itu.


ENGKILILI, Selasa (23 Nov) – Kerajaan Barisan Nasional (BN) sedar dan faham mengenai masalah pendidikan yang melanda penduduk dari kawasan luar bandar selama ini kata Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Engkilili, Dr Johnnical Rayong anak Ngipa.

Atas sebab ini kerajaan BN katanya tidak pernah sama sekali mengabaikan aspek pembangunan pendidikan penduduk yang tinggal dalam kawasan luar bandar Sarawak semenjak dari dahulu.

“Faktor masalah perhubungan dan kedudukan sekolah yang jauh dari penempatan penduduk luar bandar sememangnya menjadi isu utama bagi pendidikan anak-anak mereka selama ini.

“Oleh itu kerajaan BN telah merangka pelbagai cara untuk menyelesaikan masalah ini. Ia termasuklah meneliti masalah perhubungan antara kedudukan penempatan dan sekolah sebelum langkah diambil bagi menyelesaikan masalah berkenaan,” katanya.

Beliau beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Perasmian Pagar Sekolah dan Majlis Penyampian Sijil dan Hadiah Sekolah Kebangsaan Ijok, dalam daerah Kecil Engkilili baru-baru ini.

Selain itu Rayong juga mahu hubungan perpaduan antara penduduk berbilang kaum dalam daerah kecil Engkilili dipertingkat ke tahap lebih baik demi kebaikan semua pihak pada masa akan datang.

“Jangan gunakan isu politik demi mewujudkan jurang antara tiga kaum utama di sini iaitu Dayak, Cina dan Melayu kerana apa yang kerajaan mahukan sekarang ialah perpaduan yang kukuh dikalangan mereka.

“Sayugia diingatkan bahawa perpaduan boleh menyumbang kepada kelancaran proses pembangunan di kawasan kita. Justeru saya berharap agar semua pihak mengambil berat tentang perkara ini mulai sekarang,” katanya.

Tamat.

No comments:

Post a Comment