Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

23 November, 2010

Bank Islam sumbang tiga ekor lembu untuk penduduk Kampung Sessang, Kabong


Caption: IKHLAS...Malek (kanan) menyampaikan bungkusan daging kepada wakil penduduk kampung Sessang sambil diperhatikan oleh Maslem (dua kiri) pada majlis itu.

KABONG, Selasa (23 Nov) - Sempena Sambutan Hari Raya Aidiladha, individu yang berkemampuan mahupun pihak swasta masih lagi mengambil peluang untuk menjalankan ibadat korban bagi membantu golongan yang memerlukan.


Di Sarawak, pihak Bank Islam Malaysia Berhad kelmarin telah memilih Kampung Sessang di Kabong untuk melaksanakan ibadat korban bagi sambutan Perayaan Hari Raya Aidiladha tahun ini.

Ketua Wilayah Malaysia Timur Bank Islam, Abdul Malek Abdullah ketika ditemui memberitahu pihaknya telah menyumbang sebanyak tiga ekor lembu kepada penduduk Kampung Sessang bagi tujuan itu.

“Kakitangan Bank Islam secara keseluruhannya telah menyumbang sebanyak lapan ekor lembu untuk dikorban bagi diagihkan kepada golongan miskin, ibu-ibu tunggal dan anak-anak yatim.

“Tiga daripadanya disumbang kepada penduduk Kampung Sersang manakala selebihnya lima ekor lagi disumbang kepada masjid dan surau di Selangor serta Johor,” katanya sambil menambah bahawa pihak Bank Islam turut menyerahkan hamper dan duit raya kepada empat keluarga miskin di Kampung Sessang.

Selain beribadah aktiviti ibadat korban kata Malek juga mampu membentuk rasa tanggungjawab individu dan pihak swasta dalam membantu penduduk yang kurang berkemampuan.

Sementara itu Penghulu Haji Maslem bin Elin pula berpendapat aktiviti ini secara tidak langsung dapat mengeratkan lagi hubungan silaturahim bukan sahaja antara pihak penyumbang tetapi di kalangan penduduk kampung itu sendiri.

Tamat.

No comments:

Post a Comment