Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

26 October, 2010

SK Nanga Kumpang lahir banyak YB


Caption: TERIMALAH….Nyalau (dua kanan) menerima cenderamata daripada Penolong Kanan 1 Lichong Jeli (dua kiri) semasa merasmikan kejohanan Olahraga SK Nanga Kumpang.


LUBOK ANTU, Isnin (25 Okt) – Ahli Parlimen Lubok Antu, William Nyalau anak Badak melahirkan rasa kagumnya terhadap sumbangan yang diberi oleh Sekolah Kebangsaan (SK) Nanga Kumpang selama ini.

Katanya SK Nanga Kumpang, Engkilili ini telah melahirkan empat orang pemimpin iaitu wakil rakyat yang bekerja untuk membangunkan hidup rakyat di Lubok Antu semenjak dahulu.

Mereka adalah bekas Ahli Parlimen Lubok Antu iaitu mendiang Andrew Janggi anak Moyang, Jawah anak Gerang, beliau sendiri dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Engkilili iaitu Malcom Mussen anak Lamoh.

“Sebagai salah seorang murid SK Nanga Kumpang saya berasa amat bangga dengan kejayaan yang dicapai oleh sekolah ini dalam melahirkan barisan pemimpin yang pernah berkhidmat gigih untuk rakyat Lubok Antu semenjak dahulu.

“Ia adalah hasil usaha menerusi hubungan kerjasama dan kesungguhan antara para guru dan ibubapa sekolah berkenaan dalam usaha mendidik murid-murid yang menuntut di sekolah ini,” katanya ketika berucap merasmikan Kejohanan Olahraga Antara Rumah SK Nanga Kumpang, Engkilili baru-baru ini.

Selain itu kedudukan SK Nanga Kumpang yang terletak di kawasan luar bandar dan serba kekurangan dari segi kemudahan asas kata Nyalau tidak menghalang sekolah terbabit daripada melahirkan golongan individu berjaya selama ini.

Justeru rakyat yang menuntut di mana-mana sekolah rendah yang serba lengkap dari segi kemudahan asas kata beliau perlu menghargai sumbangan kerajaan dalam membangunkan kemudahan pendidikan sekolah selepas ini.

Terdahulu Nyalau menerusi majlis berkenaan telah mengumumkan peruntukan Projek Kecil Luar Bandar (MRP) sebanyak RM30,000 bagi membina dewan sekolah SK Nanga Kumpang.

Hadir sama ialah Pegawai Penerangan Parlimen JASA P.203 Lubok Antu Geoffery Baja anak Ricky Maba dan kakitangan-kakitangan kerajaan serta tuai rumah sekitar sekolah itu.

Tamat....

No comments:

Post a Comment