Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

30 October, 2010

Proses pembangunan akan lancar jika penduduk terus sokong BN


Caption: PENGHARGAAN...Harden (kiri) dan Majuan (kanan) ketika menerima cenderamata daripada penduduk Rumah Panjang Radau pada majlis itu.

SRI AMAN, Jumaat (29 Okt) – Menteri Muda Kemajuan Tanah, Datuk Francis Harden anak Hollis optimis bahawa proses pembangunan negeri akan berjalan dengan lancar jika penduduk terus menyokong kerajaan pimpinan Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya akan datang.

Ini kerana kerajaan BN menurut beliau mempunyai keupayaan untuk memajukan negeri menerusi pentadbiran yang sistematik dan berkesan berbanding dengan kerajaan yang diteraju oleh pihak pembangkang.

“Anda boleh lihat bahawa Sarawak berkembang maju setelah kerajaan BN meneraju pembangunan negeri ini semenjak 30 tahun yang lepas menerusi Dasar Politik Pembangunan oleh Ketua Menteri, Pehin Sri Haji Abdul Taib Mahmud.

“Ia merupakan bukti bahawa kerajaan BN mempunyai sistem pembangunan yang berkesan untuk penduduk. Justeru kesinambungan rentak ini bergantung kepada sokongan penduduk pada pilihan raya negeri kelak,” menurut beliau.

Harden berkata demikian ketika berucap merasmikan Program 1Malaysia Bersama Pemimpin bertempat di Rumah Sigan anak Anggeh, Randau, Undop, Batu Lintang, Sri Aman baru-baru ini.

Selain itu kerajaan BN katanya juga prihatin terhadap kebajikan hidup penduduk lebih-lebih lagi menegnai isu Tanah Hak Adat Bumiputera (NCR) yang sering diungkit oleh pihak pembangkang selama ini.

Peruntukan bernilai RM17 juta oleh Kerajaan Pusat kepada Kerajaan Negeri bagi tujuan penyukatan Tanah NCR sebelum ini membuktikan bahawa BN sedar tentang masalah yang melanda hidup penduduk.

“Lagipun Sarawak menerima peruntukan yang besar bagi tujuan pembangunan menerusi pembentangan Bajet 2011. Oleh itu adalah amat penting penduduk terus menyokong BN jika mahu pembangunan dilaksanakan oleh kerajaan selepas ini,” katanya.

Hadir sama ialah Penguasa Jabatan Tanah dan Survei Bahagian Sri Aman, Majuan Jeraie, Pegawai Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA) Bagi Parlimen P.202 Sri Aman, Whelton Lumpoi dan ketua kaum di sini.

Tamat.

No comments:

Post a Comment