Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

26 October, 2010

Buah nangka tumbuh dari akar pokok, di simunjan

UNRELEASED VERSION

Caption: AJAIB...Gambar menunjukkan buah Nangka yang berbuah daripada bahagian akar pokok milik Aban Nafri.


SIMUNJAN, Ahad (24 Okt) – Lazimnya golongan pekebun tahu bahawa setiap pokok termasuk Durian, Limau, Pisang dan sebagainya akan menghasilkan buah daripada dahan.

Bagaimanapun perkara sebaliknya berlaku apabila seorang penduduk dari Taman Hijrah, daerah Simunjan mendapati bahawa Pokok Nangka milik beliau menghasilkan buah daripada akar.

Penduduk yang dikenali sebagai Aban bin Nafri ketika ditemui memberitahu bahawa beliau menyedari kejadian pelik berkenaan ketika memantau perkembangan Pokok Nangka di belakang rumahnya kelmarin.

“Saya sudah menanam Nangka Belulang di bahagian halaman belakang rumah semenjak tiga tahun lepas dengan tujuan pengambilan benih bagi dijadikan sebagai benih untuk tanaman Nangka di lain-lain lokasi.

“Bagaimanapun, kisah ajaib ini bermula apabila saya mendapati bahawa sebiji buah Nangka kelihatan tergolek di atas tanah kira-kira sejauh dua kaki daripada pokok Nangka itu sendiri ketika memantau tanaman itu kelmarin,” menurut beliau.

Jelas Aban, buah Nangka berkenaan disangkakan jatuh daripada pokok itu sendiri sebelum beliau mendapati bahawa buah Nangka terbabit tumbuh daripada bahagian akar pokok berkenaan.

“Saya menyedari fenomena ajaib ini ketika cuba mengalihkan buah Nangka berkenaan sebelum menyedari bahawa buah terbabit masih elok dan bercambah daripada akar pokok berkenaan.

“Ini merupakan kali pertama saya menemui kejadian luar biasa seperti ini iaitu Nangka berbuah daripada akar. Buah biasanya bercambah daripada dahan pokok itu sendiri dan bukannya daripada akar,” menurut beliau.

Aban ketika berkata kepada Utusan Sarawak memberitahu bahawa beliau akan menyimpan buah Nangka pelik berkenaan untuk dijadikan sebagai kenangan bersama keluarga selepas ini.

Tamat.

No comments:

Post a Comment