Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

28 October, 2010

177 guru hadir taklimat modul di sri aman



Caption:

1. SERIUS...Sebahagian daripada para peserta yang menyertai taklimat modul berkenaan baru-baru ini.

2. TELITI...Seorang penceramah sedang menyampaikan sesuatu kepada para guru ketika berlangsungnya aktiviti berkumpulan menerusi program itu.


SRI AMAN, Rabu (27 Okt) - Bahagian Pembangunan Kurikulum, Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) dengan kerjasama Sektor Pengurusan Akademik Jabatan Pelajaran Negeri Sarawak telah menganjurkan Taklimat Modul Pentaksiran Perkembangan Murid Prasekolah Bahagian Sri Aman dan Betong di sini baru-baru ini.

Program yang berlangsung di Dewan Suarah Sri aman itu telah dikendalikan oleh Pejabat Pelajaran Daerah Sri Aman dengan kerjasama Pejabat Pelajaran Daerah Betong dan Pejabat Pelajaran Daerah Saratok.

Jurucakap penganjur ketika ditemui memberitahu seramai 177 orang guru prasekolah yang terdiri daripada 39 orang peserta dari Sri Aman, 23 orang dari Lubok Antu, 55 orang dari Betong dan 50 orang dari Saratok telah mengambil bahagian dalam program terbabit.

“Objektifnya ialah untuk mempertengahkan langkah penyediaan maklumat asas, penerangan definisi, konsep, istilah serta memberi contoh instrumen sebagai panduan guru dalam menjalankan pentaksiran dan menilai perkembangan murid di peringkat prasekolah.

“Ia satu proses yang sistematik untuk menggumpul maklumat tentang perkembangan murid bagi membantu guru membuat penilaian terhadap mereka dengan mengenalpasti tindakan susulan yang sesuai bagi membantu murid mencapai objektif pengajaran dan pembelajaran di prasekolah,” menurut beliau.

Selain itu katanya program ini juga menekankan proses berterusan dalam pembelajaran serta penekanan kepada usaha ke arah penambahbaikan dan bukannya hanya sekadar pencapaian semata-mata.

Malah program berkenan katanya juga dapat memastikan murid mencapai tahap pengetahuan dan kemahiran tertentu sebelum memulakan persekolahan formal di tahun satu.

Terdahulu, Penyelia Kumpulan Prasekolah Sektor Pengurusan Akademik Jabatan Pelajaran Negeri Sarawak, Atang Let ketika memberi taklimat mengajak semua guru mengambil perhatian serius kerana beberapa penambahbaikan dalam sistem pembelajaran prasekolah turut diketengahkan pada taklimat berkenaan.

Katanya sistem pengajaran prasekolah turut dimantapkan lagi dengan penekanan terhadap penggunaan Bahasa Inggeris yang lebih praktikal dalam urusan pembelajaran menerusi Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan (KSPK).

Sesi taklimat sehari itu diakhiri dengan penyampaian cenderamata kepada penceramah-penceramah serta pegawai yang mengendalikan taklimat berkenaan oleh pegawai-pegawai pengelola yang merangkumi Daerah Sri Aman, Lubok Antu, Betong dan Saratok.

Tamat.

No comments:

Post a Comment