Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

30 September, 2010

Tingkatkan disiplin menerusi berpersatuan - Ellen



Caption:

1.TAHNIAH...Ellen sedang menyampaikan hadiah kepada Carlos Mewan Bayang selaku peserta perkhemahan terbaik bagi program terbabit.

2.PERHARGAAN...Mahli (kanan) menyampaikan cenderahati kepada Ellen (kiri) ketika berlangsungnya majlis penutupan program berkenaan.

BETONG, Khamis (30 Sept) – Sikap disiplin dalam diri setiap pelajar sekolah harus dipertingkatkan menerusi aktiviti persatuan demikian menurut Ketua Sektor Pengurusan Pembangunan Kemanusiaan, Jabatan Pelajaran Negeri Sarawak, Ellen @ Manium anak Engang.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Penutupan Perkhemahan Bersepadu Pasukan Badan Beruniform Sekolah Rendah Peringkat Negeri Sarawak yang berlangsung di Sekolah Kebangsaan (SK) Kampung Alit Kabong, Betong baru-baru ini.

Katanya aktiviti aktiviti berpersatuan dapat membantu pihak kementerian mencapai hasrat untuk melahirkan golongan masyarakat bersepadu, berdisplin dan terlatih mengikut kehendak Falsafah Pendidikan Kebangsaan.

“Usaha untuk melahirkan golongan seumpama ini akan dilaksanakan secara bersepadu di dalam dan luar kawasan bilik darjah khasnya seperti yang telah dilaksanakan dalam program hari ini,” menurut beliau.

Selain itu program terbabit kata Ellen juga mampu memberi pendedahan dan pengalaman kepada para ahli Pasukan Badan Beruniform mengenai aspek perkhemahan secara menyeluruh disamping mempertingkatkan minat pelajar terhadap kegiatan Pasukan Badan Beruniform selepas ini.

Malahan program terbabit katanyua juga dapat membantu meningkatkan disiplin pelajar dengan mematuhi peraturan dan undang-undang pelbagai persatuan yang ditubuhkan di sekolah-sekolah rendah masing-masing.

“Oleh itu laporan lengkap mengenai perlaksanaan aktiviti tersebut diperlukan. Kita juga mahu laporan ini memenuhi segala ciri penting sebagai panduan untuk pihak kita mengenalpasti tindakan seterusnya yang perlu telah dilaksana selepas ini,” katanya.

Hadir sama ialah Pegawai Pelajaran Daerah Betong, Mahli bin Rosli, Pegawai Pelajaran Daerah Saratok, Daud bin Mohamad, Ketua Unit Kokurikulum JPN Sarawak, Mohadi Mobin dan Penyelia Kumpulan Kokurikulum JPN Sarawak, Apo Latit.

Peserta dari Bahagian Kuching iaitu Carlos Mewan Bayang diumumkan sebagai peserta perkhemahan terbaik bagi kategori lelaki manakala Yvonnessia Viviana Rajau dari Sri Aman pula telah diumumkan sebagai peserta perkhemahan terbaik kategori perempuan.

Pasukan Bahagian Miri muncul pemenang Pertandingan Khemah Terbaik manakala pasukan Samarahan dan Bintulu pula muncul pemenang tempat kedua dan ketiga pada pertandingan berkenaan.

Pertandingan Sukaneka pula menyaksikan Pasukan Sarikei muncul juara sambil diikuti oleh pasukan Sri Aman dan Betong pada kedudukan tempat kedua dan ketiga. Pasukan Miri pula muncul juara untuk pertandingan kebudayaan manakala pasukan Sarikei muncul juara bagi pertandingan ikhtiar hidup.

Terdahulu sebanyak tujuh buah unit badan beruniform telah mengambil bahagian dalam program ini antaranya ialah Pengakap, PBSM, TKRS, Pandu Puteri, Puteri Islam, Briged Putera dan Puteri.

Tamat.

No comments:

Post a Comment