Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

02 September, 2010

Tabika Kampung Tengah Betong meriahkan merdeka



Caption:

1. BARISAN MUDA...Kanak-kanak Tabika Kampung Tengah Betong ketika berarak pada program itu baru-baru ini.

2. TAHNIAH...Saleman Senin (kiri) ketika menerima hadiah daripada Ismail (kanan ) pada majlis berkenaan.

Saleman Senin

BETONG, Rabu (1 Sept) – Seramai 41 orang kanak-kanak Tabika Kemas Kampung Tengah Betong telah meraikan sambutan Hari Kemerdekaan Ke-53 di taman bimbingan berkenaan kelmarin.

Mereka yang terdiri daripada 20 orang kanak-kanak berumur lima tahun dan 21 orang kanak-kanak berumur enam tahun ini telah melibatkan diri dalam pelbagai aktiviti sempena Hari Kemerdekaan antaranya perhimpunan, perarakan, pertandingan mewarna, pertandingan melukis wajah Perdana Menteri, lafazan ikrar dan sebagainya.

“Program ini diadakan demi mengajar anak-anak di Tabika Kemas Kampung Tengah Betong tentang pengertian Hari Kemerdekaan Malaysia semenjak kita bebas daripada belenggu penjajah Inggeris pada tahun 31 Ogos 1957 dahulu.

“Justeru program yang turut membabitkan penyertaan ibubapa ini telah bermula seawal jam 7.30 pagi dengan aktiviti perhimpunan dan seterusnya perarakan sejauh 1.5 kilometer mengelilingi Bandar Betong,” kata jurucakap penganjur program berkenaan.

Program yang diteruskan dengan pertandingan mewarna menyaksikan Mohd Aireel Hakimi bin Saleman muncul pemenang pertandingan mewarna untuk kanak-kanak 6 tahun manakala Dayang Syahida Abang Sapuanie muncul pemenang untuk kanak-kanak 5 tahun.

Selain itu pertandingan melukis potret Perdana Menteri untuk kategori ibu dan bapa menyaksikan Hassan bin Kom muncul juara sambil diikuti oleh Saleman bin Senin dan Norizam Mohamad yang berada di kedudukan kedua dan ketiga pada pertandingan itu.

Semua hadiah tajaan syarikat JR Café, Jaini Building Contractor dan Teras Supplies itu telah disampaikan oleh Pengerusi Tabika Kemas Kampung Tengah Betong iaitu Ismail bin Mohamad.

“Penghayatan Hari Kemerdekaan menjadi amat bermakna apabila Mohd Haiqal bin Hot mengetuai pembacaan ikrar Rukun Negara disamping nyanyian beberapa buah lagu patriotik dikalangan ibubapa dan kanak-kanak tabika berkenaan.

“Bagaimanapun kami berharap agar program ini dapat merealisasikan perlaksanaan Gagasan 1Malaysia Menjana Tranformasi di masa akan datang,” katanya sambil menambah asas-asas didikan agama turut dititikberatkan dalam diri kanak-kanak menerusi program berkenaan.

Tamat.

No comments:

Post a Comment