Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

02 September, 2010

Perkukuh kestabilan politik - Simoi


Caption: IKHLAS...Simoi sambil disaksikan tetamu khas yang lain ketika menyampaikan sumbangan kepada seorang penerima kelmarin.

Pix by Sulaiman Amut, JASA Lingga

SRI AMAN, Khamis (2 Sept) – Rakyat berbilang kaum perlu bersatu untuk memperkukuhkan kestabilan politik dalam negara ini khasnya di Sarawak demikian menurut Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Lingga, Hajah Simoi Haji Peri.

Katanya kestabilan politik dalam negeri ini boleh dicapai sekiranya rakyat tidak menjadikan latar belakang kaum dan agama sebagai isu untuk dipolitikkan dalam kawasan masing-masing selepas ini.

“Sebaliknya semua rakyat berbilang kaum perlu bertoleransi di antara satu sama lain. Mereka tidak harus memperbesar-besarkan isu perkauman dan agama dikalangan diri mereka sendiri.

“Jika keadaan ini dapat diteruskan maka perpaduan antara kaum akan dapat dicapai. Ia seterusnya menyumbang kepada kestabilan politik negeri sehingga memberi manfaat kepada semua pihak dari masa ke semasa,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Penyampaian Sumbangan Fakir Miskin bertempat di Surau Kebahagiaan Kampung Hilir, Sri Aman petang kelmarin.

Selain itu kedudukan kestabilan politik yang baik kata Simoi juga secara tidak langsung menyumbang kepada transformasi pembangunan lebih pesat dalam negeri ini pada masa akan datang.

Keadaan ini kata beliau sekaligus akan memberi manfaat yang lebih kepada semua penduduk apabila segala projek pembangunan akan dapat dilaksana dengan lebih cepat di kawasan masing-masing selepas itu.

“Justeru semua rakyat harus menyokong kepimpinan Ketua Menteri, Pehin Sri Haji Abdul Taib Mahmud agar kestabilan politik negeri dapat terus diperkukuhkan demi kebaikan semua pihak,” katanya.

Hadir sama ialah Pegawai JASA Parlimen P.201 Batang Lupar, Zaidil Haji Ripin, Pegawai JASA DUN Lingga, Sulaiman Amut, Timbalan Ketua Cawangan PBB Lingga, Bahtiar Mathan, Setiausaha PBB cawangan Lingga, Hasbi Su’ut, Penghulu Haji bang Mohd Salleh Haji Abang Kawi dan ketua kaum di sini.

Terdahulu, Simoi telah menyampaikan sumbangan peribadi berupa wang dan buah kurma kepada 85 orang fakir miskin di sini. Majlis turut diserikan dengan ceramah keagamaan dari pihak Biro Tata Negara.

Tamat.

No comments:

Post a Comment