Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

28 September, 2010

Lima polis bantuan angkat sumpah


Caption: UNTUK ALBUM..Jusoh (duduk tengah) ketika merakamkan gambar kenangan bersama pegawai kanan, ketua agensi dan anggota polis bantuan sebaik sahaja tamat majlis itu.

SRI AMAN, Isnin (27 Sept) – Ibupejabat Polis Daerah (IPD) Sri Aman akan meneruskan usaha dengan pihak SESCO untuk membenteras kegiatan curi kabel elektrik dan bekalan elektrik di kawasan Sri Aman selepas ini.

Ketua Polis Daerah Sri Aman, DSP Mat Jusoh Muhammad memberitahu menerusi taklimat yang disampaikan oleh pihak SESCO baru-baru ini, pihak polis mendapati bahawa kumpulan atau individu terbabit mempunyai kepakaran untuk melakukan aktiviti jenayah berkenaan selama ini.

Katanya ia terbukti apabila penjenayah terbabit mempunyai kemahiran untuk memotong dan mencuri kabel elektrik yang mempunyai kapisiti arus elektrik berkuasa tinggi tanpa mengalami sebarang kemalangan ketika melakukan kegiatan itu.

“Selain itu penjenayah itu juga cekap mencuri bekalan elektrik. Mereka mempunyai teknik tertentu untuk melakukan kerja ini sehingga boleh mendatangkan kerugian terhadap pihak agensi dan kerajaan.

“Malahan tindakan mereka juga boleh mengancam kesejahteraan penggunaan elektrik. Justeru pihak kita akan melaksana pelbagai usaha untuk membenteras kedua-dua jenis kegiatan jenayah terbabit dengan pihak SESCO dari masa ke semasa,” menurut beliau tanpa menyatakan statistik bilangan kes kejadian tersebut di Sri Aman.

Selain itu Jusoh juga menasihatkan agensi atau jabatan terutama sekali mereka yang menggunakan khidmat anggota polis bantuan di Sri Aman untuk menilai semula skop tugasan utama golongan terbabit selepas ini.

Menurut beliau terdapat agensi yang meletakkan polis bantuan untuk bertugas di lain-lain bahagian dan seterusnya mengabaikan fungsi utama peranan keselamatan golongan terbabit selama ini.

“Bagaimanapun saya ingin menasihat anggota polis bantuan untuk mengamalkan sikap sentiasa berwaspada terhadap kehadiran mana-mana pelanggan mulai sekarang,” katanya sambil menambah mungkin terhadap pelanggan yang mempunyai niat jenayah ketika mahu berurusan di kaunter agensi masing-masing.

Terdahulu seramai lima orang anggota polis bantuan mengangkat sumpah di hadapan Jusoh dan pegawai kanan IPD Sri Aman yang lain menerusi Majlis Angkat Sumpah Perlantikan Jawatan Anggota Polis Bantuan di Bilik Gerakan, IPD Sri Aman hari ini.

Kelima-lima anggota terbabit ialah Meaxtresson Anja Junit dan Oliver Gregory dari PUSPAKOM Sri Aman, Jeremy Tan dan Dickson Leotan dari agensi SESCO Batang Ai Lubok Antu serta John Clifford Enjoy dari agensi SESCO Sri Aman.

Hadir sama ialah Ketua Bahagian Pengurusan IPD Sri Aman, ASP Ang Tuan Pek, Ketua Cawangan Khas IPD Sri Aman, ASP Melay Tingom, Ketua Bahagian Siasatan Jenayah, ASP Sazali Abdul Latif, Ketua Polis Balai IPD Sri Aman, Chief Inspektor Nizam Bujang, para pegawai kanan dan ketua agensi yang lain.

Tamat.

No comments:

Post a Comment