Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

26 September, 2010

Kaum niaga Cina dapat untung dari pembangunan pesat luar bandar kata Jabu



Caption:

1.UNTUK ALBUM...Jabu (duduk tengah) bersama Uggah (lapan kanan) dan Lawson (tujuh kanan) ketika bersama tetamu khas pada majlis itu malam tadi.

2. RASMI...Jabu (kanan), Empiang (tengah) dan Uggah (kiri) beserta dengan tetamu khas yang lain ketika menyempurnakan upacara pemotongan kek ulangtahun pada majlis itu malam tadi.


BETONG, Ahad (26 Sept) – Proses transformasi pembangunan yang pesat di kawasan luar bandar negeri ini secara tidak langsung telah menguntungkan masyarakat niaga kaum dari segi aspek ekonomi demikian menurut Timbalan Ketua Menteri, Datuk Patinggi Tan Sri Alfred Jabu anak Numpang.

Ini kerana proses transformasi pesat di kawasan penempatan penduduk luar bandar yang didiami oleh masyarakat Iban dan Melayu secara tidak langsung akan mengalak aktiviti ekonomi dikalangan mereka dan sekaligus menarik minat pelaburan masyarakat niaga kaum Cina selepas itu.

“Contohnya ialah apabila pembangunan bercorak pertanian komersial seperti getah dilaksana di kawasan luar bandar, masyarakat niaga kaum Cina akan memperoleh keuntungan yang besar daripada kedua-dua kaum masyarakat itu.

“Lagipun harga getah yang kian meningkat pada masa sekarang akan menguntungkan masyarakat kaum Cina sebagai pemborong dan masyarakat Bumiputera seperti Iban sebagai penjual menerusi hasil urusniaga getah terbabit. Ia adalah hasil transformasi pembangunan yang dilaksana oleh kerajaan sebelum itu,” katanya.

Justeru beliau mahu masyarakat niaga kaum Cina mengenepikan persepsi negatif masing-masing terhadap pembangunan pesat yang melanda kawasan luar bandar memandangkan ia bakal memberi impak positif terhadap taraf ekonomi mereka selepas ini.

Jabu yang juga Menteri Permodenan Pertanian berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Sambutan Ulangtahun Ke-75 Penubuhan Persatuan Chung Hua Betong di Dewan Sukan Datuk Amar Tan Sri Stephen Kalong Ningkan, Betong malam tadi.

Sementara itu beliau juga mahu masyarakat kaum Cina membantu kerajaan untuk menjadikan Sarawak sebagai negeri contoh di mata masyarakat dari lain-lain negeri dalam Malaysia di masa akan datang.

“Semua kaum termasuk Cina, Melayu, Dayak dan Orang Ulu harus berusaha bersama kerajaan untuk menjadikan Sarawak sebagai negeri termaju dan mempunyai hubungan perpaduan paling kukuh di Malaysia mulai sekarang.

“Ia menjadi kebanggan masyarakat Sarawak selepas itu. Oleh itu saya meminta masyarakat kaum Cina untuk terus seiring dengan kerajaan Barisan Nasional (BN) demia pembangunan berterusan negeri pada masa akan datang,” katanya.

Hadir sama ialah Senator Dato Sri Empiang Jabu, Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Dato Sri Douglas Uggah Embas, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Saban, Robert Lawson Chuat, Residen Betong, Datu Romie Sigan Daniel, Timbalan Presiden Persatuan Chung Hua Bersekutu Sarawak, Lim Ah Ted, Pengerusi Persatuan Chung Hua Betong, Pemanca Kueh Tu Teck dan pengerusi majlis, Charlie Wong.

Jabu menerusi majlis berkenaan mengumumkan peruntukan bernilai RM10,000 kepada Persatuan Chung Hua Betong. Uggah dan Lawson masing-masing turut mengumumkan peruntukan bernilai RM10,000 dan RM5,000 kepada persatuan terbabit menerusi majlis itu.

Majlis Sambutan Ulangtahun Ke-75 Penubuhan Persatuan Chung Hua Betong turut diserikan dengan upacara memotong kek ulangtahun, tarian 1Malaysia, persembahan nyanyian dan banyak lagi.

Tamat.

No comments:

Post a Comment