Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

30 September, 2010

Guru perlu jayakan 1Malaysia - Walter



Caption:

1.UMUM...Walter (tengah) ketika menyampaikan ucapan ringkas sambil disaksikan oleh timbalannya, Abdul Rahman Mahyuddin (kiri) pada majlis berkenaan.

2. BERSELERA...Para kakirangan Pejabat Pelajaran Daerah Sri Aman sedang menikmati jamuan yang disediakan pada majlis itu.

SRI AMAN, Khamis (30 Sept) – Warga pendidik juga memainkan peranan untuk menjayakan perlaksanaan konsep Gagasan 1Malaysia seperti yang diperkenalkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sebelum ini.

Pegawai Pelajaran Daerah Sri Aman, Walter Lamat Kiyai memberitahu warga pendidik boleh mempamerkan contoh kepada para pelajar tentang hubungan akrab yang terjalin di antara para guru supaya ia menjadi ikutan para pelajar selepas ini.

“Warga pendidik juga memainkan peranan untuk menyingkirkan sikap diskriminasi dikalangan para pelajar dengan mendidik mereka tentang aspek penyatuan ketika sama-sama menuntut di dalam sebuah sekolah.

“Golongan pelajar perlu disemai dengan sikap toleransi antara kaum pada peringkat awal bangku sekolah lagi. Dengan berbuat demikian perlaksanaan Gagasan 1Malaysia akan mudah diterima oleh mereka apabila sudah dewasa kelak,” menurut beliau.

Walter berkata demikian ketika berucap ringkas pada Majlis Ramah Tamah Aidilfitri anjuran Pejabat Pelajaran Daerah Sri Aman bertempat di Pusat Kegiatan Guru Sri Aman kelmarin.

Selain itu hubungan penyatuan dikalangan pelajar berbilang kaum di Sri Aman menerusi Gagasan 1Malaysia ini kata Lamat sekaligus dapat merealisasi matlamat kerajaan untuk menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara maju menjelang tahun 2020 ini.

“Apa yang kita mahukan ialah kelahiran golongan modal insan berkualiti terbaru yang mempunyai minda hormat menghormati antara satu sama lain tanpa adanya unsur perkauman di masa akan datang.

“Justeru saya meminta semua warga pendidik di Sri Aman untuk menunjukkan contoh terbaik berhubung perlaksanaan konsep ini dikalangan pelajar masing-masing. Didik dan semai mereka untuk menghormati rakan dari lain-lain kaum dan agama demi menjayakan perlaksanaan konsep berkenaan,” menurut beliau.

Terdahulu semua kakitangan Pejabat Pelajaran Daerah Sri Aman telah dijemput bagi memeriahkan suasana majlis ini dengan menikmati kuih-muih yang disumbangkan oleh rakan muslim masing-masing pada majlis itu.

Tamat.

No comments:

Post a Comment