Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

26 September, 2010

232 murid sertai perkhemahan beruniform di Kabong



Caption: PANTAU...Apo (kiri) dan Anis (tengah) ketika meninjau aktiviti para peserta pada program itu.

Saleman Senin

BETONG, Ahad (26 Sept) – Jabatan Pelajaran Negeri Sarawak dengan kerjasama Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) Betong dan PPD Saratok telah menganjurkan Program Perkhemahan Bersepadu Badan Beruniform Sekolah Rendah Peringkat Negeri Sarawak 2010 di Sekolah Kebangsaan (SK) Kampung Alit, Kabong, Betong baru-baru ini.

Program yang melibatkan seramai 232 orang murid Tahun 5 dari 11 buah Bahagian dalam negeri Sarawak ini antaranya ialah Bahagian Kuching, Bahagian Samarahan, Bahagian Sri Aman, Bahagian Sarikei, Bahagian Sibu, Bahagian Miri, Bahagian Bintulu, Bahagian Mukah, Bahagian Limbang, Bahagian Kapit dan Bahagian Betong.

“Tujuannya ialah untuk mencari wakil peserta ke peringkat kebangsaan bagi program yang sama pada tahun depan selaras dengan usaha pihak kementerian bagi mencapai hasrat untuk melahirkan golongan masyarakat bersepadu, berdisplin dan terlatih mengikut kehendak Falsafah Pendidikan Kebangsaan.

“Usaha ini akan dilaksanakan secara bersepadu di dalam dan luar bilik darjah khasnya seperti yang pihak kita adakan dalam program ini bermula dari 24 September lalu hingga 28 September ini,” katanya jurucakap penganjur ketika ditemui pada program itu.

Selain itu program ini katanya juga memberi pendedahan dan pengalaman kepada ahli-ahli Pasukan Badan Beruniform mengenai aspek perkhemahan secara menyeluruh disamping mempertingkatkan minat murid terhadap kegiatan Pasukan Badan Beruniform.

Malahan program terbabit katanya juga membantu meningkatkan disiplin murid dengan mematuhi peraturan dan undang-undang pelbagai persatuan yang ditubuhkan di sekolah-sekolah rendah masing-masing.

“Sebanyak tujuh buah unit badan beruniform yang telah mengambil bahagian dalam program ini antaranya ialah Pengakap, PBSM, TKRS, Pandu Puteri, Puteri Islam, Briged Putera dan Puteri.

“Untuk menjayakan program ini pihak kita telah menggunakan kemahiran seramai 15 orang tenaga pengajar bertauliah dari kalangan guru aktif berpersatuan dalam mengendalikan program itu,” katanya.

Terdahulu Pegawai Jabatan Pelajaran Sarawak (JPNS), Apo Latit, Penyelia Kumpulan KK JPNS dan Ketua Unit Pengurusan Pembangunan Kemanusiaan PPD Betong, Anis bin Madeli turun padang bagi memantau progres perlaksanaan program itu.

Majlis penutupan Program Perkhemahan Bersepadu Badan Beruniform Sekolah Rendah Peringkat Negeri Sarawak 2010 akan dirasmikan oleh Ketua Sektor Pengurusan Pembangunan Kemanusiaan, JPNS iaitu Ellen@Manium anak Engang pada 28 September ini.

Tamat.

No comments:

Post a Comment