Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

27 August, 2010

TBS perlu tingkat peranan bangunkan ummah




Story by Rosita Apong, RTM Sri Aman.

Picture by Saleman Senin, PPD Sri Aman

BETONG, Jumaat (27 Ogos) - Peranan Tabung Baitulmal Sarawak perlu diperhebat bagi memacu usaha ke arah usaha pembangunan pendidikan di kalangan anak-anak masyarakat Muslim di masa akan datang demikian menurut Ketua Menteri Sarawak, Pehin Sri Haji Abdul Taib Mahmud.

Beliau mencadangkan Tabung Baitulmal Sarawak atau TBS untuk memulakan program tuisyen kepada murid-murid khasya bagi tiga subjek penting seperti Sains, Matematik dan Inggeris.

“Ia satu lagi peranan yang perlu dilakasanakan oleh TBS dalam pembangunan pendidikan masyarakat Muslim selain usahanya sebelum ini iaitu memberi bantuan kewangan kepada pelajar yang tidak berkemampuan bagi melanjutkan pelajaran ke institusi pengajian tinggi.

“Malahan pihak TBS boleh menggunakan sumber kewangannya untuk melaksanakan program tuisyen dengan memanfaatkan masjid dan surau bagi mengadakan program berkenaan selepas ini,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Penyerahan Bantuan Aidilfitri Kepada Fakir Miskin Dari Bahagian Sri Aman dan Betong bertempat di Masjid Jamek Betong hari ini.

Selain itu Taib turut melihat akan betapa pentingnya aspek pendidikan terhadap masyarakat Muslim untuk menjadikan golongan generasi akan datang menempatkan diri dalam kelompok masyarakat berpendapatan tinggi.

Dengan tahap pendidikan tinggi kata beliau usaha ini juga akan membolehkan mereka mendapatkan pekerjaan yang berpendapatan tinggi selaras dengan matlamat kerajaan berhubung perkara berkenaan di masa akan datang.

“Ini secara tidak langsung akan dapat mengukuhkan lagi ekonomi masyarakat Islam. Setiap individu mahupun pihak korporat juga akan dapat menyumbang zakat dalam jumlah yang lebih besar berdasarkan kemampuan masing-masing selepas itu,” menurut beliau.

Terdahulu Taib telah menyampaikan bantuan menerusi 102 orang Amil yang mencatatkan nilai keseluruhan berjumlah RM315,300 kepada 2,622 orang fakir miskin dari kawasan Bahagian Sri Aman dan Betong pada majlis itu.

Tamat.

No comments:

Post a Comment