Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

26 August, 2010

Rezeki tak datang bergolek jika tiada usaha - MP Rang


Caption: MANFAAT PELUANG...M.P Rang ketika menguruskan ayam dan ikan panggang di gerai sewanya menerusi aktiviti Bazaar Ramadan Betong baru-baru ini.

Oleh Saleman Senin

BETONG, Rabu (25 Ogos) – Rezeki tidak akan datang bergolek sekiranya kita hanya bergantung kepada satu sumber perniagaan sahaja melainkan jika sumber itu diperkembang kepada beberapa jenis perniagaan selagi ia boleh mendatangkan keuntungan kepada individu itu sendiri.

Oleh itu seorang penjual ayam segar dari Kampung Tengah Betong iaitu Mohammad B bin Chee atau lebih mesra dikenali sebagai M.P Rang itu menjadikan sambutan Bulan Ramadan sebagai platform untuk beliau memperkembangkan perniagaan terbabit.

Sambil menjadikan Bazaar Ramadan sebagai lokasi niaga, Rang bertindak menjual daging ayam panggang, ikan terubuk panggang, ikan pari panggang dan ikan sardin panggang kepada penduduk yang mahu membeli juadah berbuka puasa di Bandar Betong.

“Menjual ayam segar adalah paling perniagaan utama saya bagi mencari rezeki. Namun ketika berlangsungnya Bulan Ramadan saya menggunakan sumber ini untuk menjadikan perniagaan ayam panggang termasuk ikan sebagai aktiviti niaga sampingan.

“Rezeki halal ada dimana-mana. Jika kita cekap memanfaatkan peluang maka usaha kita untuk meraih pendapatan yang lebih tinggi berbanding perniagaan utama kita akan terbuka luas di depan mata,” katanya ketika dibawa oleh seorang blogger terkenal di Betong iaitu Saleman Senin menemui beliau baru-baru ini.

Dengan harga jualan ayam panggang RM14 seekor, perniagaan ayam panggang milik nyata mendapat sambutan mengalakkan daripada penduduk apabila mampu menjual ayam panggang hingga 100 ekor sehari.

“Manakala itu harga jualan ikan pula berbeza bergantung kepada jenis ikan. Ikan terubuk misalnya dijual dengan harga RM16 hingga RM18 seekor, Ikan pari dijual dengan harga RM6 sepotong dan Ikan sadin pula dijual dengan harga RM8 hingga RM10 seekor.

“Keuntungan daripada hasil jualan ayam dan ikan panggang ini membolehkan saya mengupah beberapa orang rakan untuk membantu perniagaan ayam dan ikan panggang di Bazaar Ramadan Betong,” katanya.

Rang juga berpendapat bahawa perniagaan ayam dan ikan panggang beliau bukan sahaja mendapat sambutan daripada penduduk muslim yang berpuasa malahan juga daripada penduduk berbilang kaum di kawasan Betong.

Terdahulu pembabitan awal Rang dalam perniagaan ayam segar bermula apabila beliau membantu rakannya menjual ikan serta ayam segar sebelum beliau sendiri mula berjinak-jinak untuk memulakan perniagaan terbabit secara individu.

Tamat.

No comments:

Post a Comment