Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

27 August, 2010

Program tingkat spm dilaksana



Caption:

1. FOKUS...Sebahagian daripada para pelajar ketika mengikuti program fasa kedua di Dewan Suarah Sri Aman baru-baru ini.

2. PENGHARGAAN...Lucy (kiri) menyampaikan cenderamata kenang-kenangan kepada Phang sebaik sahaja program berkenaan tamat baru-baru ini.

SRI AMAN, Khamis (26 Ogos) - Pejabat Pelajaran Daerah Sri Aman dengan kerjasama Unit Bimbingan dan Kaunseling Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Saint Luke telah menganjurkan Program Peningkatan Kecemerlangan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) di Dewan Suarah Sri Aman baru-baru ini.

Penyelaras program, Lucy Chuo Mee Hong ketika ditemui memberitahu program yang berlangsung selama lima jam itu membabitkan pelajar tingkatan lima dari enam buah sekolah menengah di sekitar daerah Lubok Antu dan Sri Aman.

“Tujuan utama program ini diadakan adalah untuk membantu para pelajar tentang langkah pembelajaran yang lebih efektif bersempena dengan persiapan mereka bagi menduduki peperiksaan SPM pada tahun ini

“Program ini mula diadakan semenjak dua tahun yang lepas untuk para pelajar Tingkatan 5 SMK Saint Luke. Hasilnya amat menggalakkan sehingga mendorong pihak Unit pengurusan Akademik, PPD Sri Aman untuk menganjurkan program ini secara besar-besaran bersama pihak kami pada tahun ini,” katanya.

Fasa pertama untuk program ini kata Lucy telah diadakan pada pertengahan bulan Julai lepas bertempat di SMK Saint Luke dan ia mencakupi slot teknik menjawab soalan Bahasa Inggeris, Biologi dan Kimia menerusi kendalian beberapa orang guru cemerlang dari Kuching dan Sarikei.

Manakala itu Fasa kedua program terbabit katanya telah dilaksanakan di Dewan Suarah Sri Aman yang membabitkan slot motivasi dan slot teknik menjawab soalan-soalan dalam matapelajaran Fizik.

“Guru Cemerlang Fizik Gred Khas C iaitu Phang Sin Nan dari Kuching telah dijemput untuk membuat perkongsian serta mengajar para pelajar mengenai teknik membuat ulangkaji pelajran dengan lebih berkesan.

“Beliau menekankan teknik ‘output revision’ harus dilakukan oleh para pelajar jika mahu berjaya. Hasilnya semua peserta telah mempelajari banyak perkara baru menerusi dua buah slot yang dikendalikan oleh Phang menerusi program fasa kedua ini,” katanya yang juga Guru Cemerlang Bimbingan dan Kaunseling Sepenuh Masa SMK Saint Luke.

Justeru pihaknya kata beliau berharap agar para pelajar berupaya menunjukkan pencapaian yang lebih cemerlang dalam peperiksaan SPM yang bakal mereka duduki ini nanti menerusi perlaksanaan program berkenaan.

Tamat.

No comments:

Post a Comment