Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

29 August, 2010

Profail JKKK perlu sentiasa update - Harden


Caption: RASMI...Harden (kiri sekali) sambil disaksikan oleh Masir (tengah) dan ahli JKKK Taman Bayu B menyempurnakan upacara memalu gong sebagai simbolik perasmian majlis malam tadi.

SRI AMAN, Sabtu(29 Ogos) – Jawatankuasa Keselamatan dan Kemajuan Kampung (JKKK) dalam daerah ini dinasihat untuk menghasilkan profil mengenai latar belakang dan lain-lain maklumat mengenai penempatan mereka selepas ini.

Menteri Muda Kemajuan Tanah, Datuk Francis Harden anak Hollis berkata profil kampung amat penting demi memudahkan lagi urusan hal ehwal pembangunan di antara JKKK dan jabatan kerajaan di sesebuah kawasan penempatan kampung atau rumah panjang itu.


“JKKK harus menyediakan profail kampung yang merangkumi data seperti latar belakang kampung, jumlah penduduk, jenis sumber pendapatan, maklumat tahap pendidikan penghuni kampung dan banyak lagi.


“Dengan adanya profail ini, kerajaan menerusi jabatan mereka secara tidak langsung akan dapat merancang jenis program pembangunan yang boleh dilaksanakan demi kebaikan penduduk bagi sesebuah kampung atau rumah panjang itu sendiri,” katanya.


Beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Simanggang berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Pelancaran JKKK Taman Bayu B Sri Aman di sebuah restoran tempatan dalam bandar ini malam tadi.


Selain itu Harden juga mahu kesemua JKKK dalam kawasan daerah ini untuk sentiasa mengemaskini profail kampung masing-masing bagi setiap tahun demi memudahkan urusan mereka dengan kerajaan pada masa akan datang.


Justeru langkah ini kata beliau akan membolehkan rumah panjang atau kampung di daerah ini membangun secara sistematik dan teratur menerusi projek pembangunan yang akan dilaksana oleh kerajaan sepanjang masa.

Hadir sama ialah Ahli Parlimen Sri Aman, Masir Kujat, Ketua Polis Daerah Lubok Antu,. DSP George Merejok, Pengerusi JKKK Taman Bayu B, Eddie Libau, para ahli JKKK dan penduduk dalam bandar ini.

Harden dan Masir menerusi majlis berkenaan masing-masing telah mengumumkan peruntukan Projek Kecil Luar Bandar atau MRP bernilai RM3,000 untuk JKKK Taman Bayu B.

Terdahulu permohonan bagi penubuhan JKKK Taman Bayu B telah diluluskan oleh pihak Pejabat Daerah Sri Aman pada 22 April lalu sebelum ia dilancar serta dirasmikan oleh Harden pada malam tadi.

Tamat.

No comments:

Post a Comment