Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

25 August, 2010

Pohon pinang tumbuh 'tanduk'


Caption: GANJIL...Tanduk yang tumbuh di kawasan tengah batang pokok pinang ini didakwa ganjil bagi penduduk di sini.

SRI AMAN, Selasa (24 Ogos) – Pokok pinang ganjil di Bandar Sri Aman nyata menarik perhatian penduduk yang di suini apabila beberapa batang ‘tanduk’ muncul di bahagian bawah dahan pokok terbabit sebelum ini.

Seorang penduduk, Abang Naim bin Abang Pauzi ketika ditemui memberitahu pokok pinang ganjil terbabit terletak di belakang sebuah kedai yang terletak berhampiran dengan pejabat SESCO, Sri Aman.

Katanya keganjilan yang terdapat pada bahagian bawah dahan pokok pinang berkenaan mula disedari oleh beliau ketika mahu pergi ke Tandas Awan Majlis Daerah Sri Aman (MDSA) kelmarin.

“Pokok pinang berkenaan mungkin kelihatan normal seperti lain-lain pokok pinang yang ditanam oleh pihak berkuasa tempatan di sini bagi tujuan pengindahan landskap bandar jika ia dipandang sekali imbas.

“Bagaimanapun jika diamati dengan lebih dekat pokok pinang ini nyata mempunyai lima batang ‘tanduk’ daun yang tubuh di kawasan bawah dahan pokok pinang itu sendiri iaitu berhampiran lokasi tandan buahnya,” menurut beliau.

Naim mendakwa keadaan seperti ini jarang berlaku pada pokok pinang memandangkan dahan pokok tumbuh ke atas dari kawasan pucuk dan bukannya dibawah kawasan tandang buah pokok itu sendiri.

Justeru kewujudan tanduk di bawah kawasan tandang pokok pinang berkenaan kata beliau menunjukkan bahawa berlakunya keganjilan terhadap pokok pinang itu sendiri berbanding lain-lain pokok pinang yang normal.

Terdahulu pokok pinang spesis Royal Palm ini telah di tanam oleh pihak MDSA sejak sepuluh tahun lalu sebagai salah satu elemen landskap di kawasan tersebut.

Tamat.

No comments:

Post a Comment